Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Už i Fiat vyrobil pravověrný pick-up. Evropanům už nestačí SUV, chtějí do terénu

Ekonomika

  8:00
PRAHA - V USA jsou to s drtivou převahou nejprodávanější vozy, Evropa jim však po desetiletí tvrdošíjně nevěnovala pozornost. Teď ale i místní značky začínají s ofenzivou v kategorii pick-upů, převážně užitkových terénních modelů.

Fiat Fullback. foto: Fiat

Zatímco tradiční zástupci kategorie pick-upů (Hilux, L200, Navara, Ranger, Amarok) se v posledním roce představily v nových generacích nebo alespoň inovovaných provedeních, hned několik značek uvádí na trh zbrusu nové zástupce této třídy.

Z Česka zmizely stovky autobazarů, skončí i další. Nemají co nabídnout

Třeba italský Fiat, který snad nikdy nevyrobil tak velké osobní auto, má teď nově v nabídce model Fullback, který však není ničím jiným než přeznačeným Mitsubishi L200.

Američané pick-upy nebo „trucky“, jak jim říkají, doslova milují. Tato kategorie terénních vozů s korbou pro náklad oddělenou od kabiny pro pasažéry je za oceánem tradičně nejpopulárnější automobilovou kategorií.

Doslova legendou v ní je řada F od Fordu. Model F-150, který se momentálně vyrábí ve třinácté generaci, je v USA zdaleka nejprodávanějším vozem. Už od roku 1981. Nepřetržitě. A své kategorii pick-upů vévodí už od roku 1977, za chvíli tomu tedy bude 40 let. Auta podobného typu jsou populární i v Jižní Americe, motorizují Afriku a výborně se prodávají v řadě asijských zemí. Jen Evropa je až překvapivě dlouho ignorovala.

Nezničitelná Toyota Hilux

Evropané mají větší tradici ve využívání malých kompaktních vozů a americké „full-size“ trucky se na místní silnice moc nehodí. Ale světové automobilky mají řešení, nabízejí o trochu menší modely, které Američané nazývají „mid-size“ a moc jim neholdují. Legendou mezi nimi je podle magazínu Top Gear nezničitelná Toyota Hilux, která je jedním z tradičních zástupců této kategorie i na evropském trhu.

Jenže společně s Toyotou se v Evropě moc dalších pick-upů neprosadilo. V podstatě by se dalo říci, že tato kategorie byla do nedávna v podstatě asijskou záležitostí. Krom Hiluxu mají své zástupce v této třídě také Nissan (Navara) a Mitsubishi (L200). Jediným evropským bojovníkem byl dlouho Ford, jehož menší model Ranger se vyrábí v Thajsku. Před lety však mezi pick-upy vstoupil Volkswagen se svým modelem Amarok.

Mercedes X-Class.
Nissan Navara.

A jeho úspěch teď možná inspiroval i další značky, důvodů pro náhlou vlnu pick-upů je však více. Nahrává jim módní vlna SUV, oproti nimž jsou pick-upy drsnější a užitkovější auta, která jsou však najednou v očích Evropanů přijatelnější. A také je tu snaha automobilek zaplnit téměř každou možnou skulinu na trhu. Navíc tradiční výrobci pick-upů hledají cesty ke sdílení nákladů na vývoj svých vozů, a tak je nabízejí i dalším automobilkám.

K rozšiřování pick-upů výrazně přispívá také aliance Renault-Nissan. Model Nissan Navara se totiž stal základem pick-upu Renault Alaskan. Snad historicky první francouzský příspěvek do této kategorie slavil premiéru na domácím autosalonu v Paříži. A na základě stejného auta chystá svůj vlastní pick-up i Mercedes.

Ano, prémiová automobilka chystá drsného dříče. Studie s názvem X-Class ukazuje, že model od Mercedesu bude oproti původnímu Nissanu hodně přepracován a bude v této kategorii patřit k prémiovému zboží, zákazníky bude chtít sebrat především VW Amarok, který doposud (a hlavně po modernizaci) platí za nejušlechtilejšího zástupce této třídy.

S pick-upem má přijít i BMW

Francouzskému Renaultu vyroste i domácí konkurence, vlastní pick-up totiž chystá i koncern PSA, dočkáme se tedy „trucků“ se značkami Peugeot a Citroën. PSA vsadí v tomto ohledu na jistotu, jeho model bude založen na Toyotě Hilux.

Vzhledem ke kroku Mercedesu se spekuluje o tom, že vlastního zástupce této třídy by mohlo chtít představit i BMW. Otázkou ovšem je, zda by mohlo BMW takový vůz vyvinout samo, případně na kterém modelu konkurence by jej mohlo stavět. BMW totiž nemá, krom Toyoty, vhodnou alianci s jiným tradičním výrobcem pick-upů.

Evropští zákazníci tak budou mít v této doposud okrajové kategorii opravdu z čeho vybírat. Většina vozů však stejně nakonec neskončí na místním trhu. Značky přiznávají, že k pick-upům je přivedl hlavně zájem na ostatních světových trzích, to, že se nabízejí i v Evropě, je v podstatě jakýsi vedlejší produkt. Jenže pamatujme, že SUV začínala úplně stejně.

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...