Sobota 15. června 2024, svátek má Vít
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Už ne Budweiser, ale Budvar. Pivovar cílí na domácí trh, nově prodává i hořký ležák

Ekonomika

  17:00
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Národní pivovar Budějovického Budvaru mění strategii a nově cílí na domácí trh. Počátkem dubna začne kompletně inovovat etikety svých piv. A jak to tak vypadá – původní název značky „Budweiser“ ponechal jen u nejprodávanějšího světlého ležáku. U ostatních piv mezinárodně známý výraz Budweiser vypouští a nahrazuje ho českým „Budvar“. A protože Češi mají rádi pivo hořké, do lahvového prodeje zařazuje Budvar 33 s hořkostí jen mírně nižší než konkurenční Pilsner Urquell.

Nové etikety národního pivovaru. foto: Budějovický Budvar

V Českých Budějovicích si uvědomují, že tuzemské konzumenty oslovuje spíše pivo s vyšší hořkostí, než s jakou slaví Budweiser Budvar úspěchy v zahraničí. Aby posílil chřadnoucí odbyt na domácím trhu, v lahvové verzi se v těchto dnech nově objeví jihočeský hořký ležák s názvem Budvar 33. Od loňska ho pivovar testoval jen čepované ve vybraných hospodách.

V Budějovicích nově lahvují hořký ležák Budvar 33.

Číslice 33 označuje v pojmenování nového Budvaru stupně hořkosti – každý stupeň představuje jeden gram alfa hořkých kyselin na jeden litr piva. Nové hořké pivo s názvem Budvar 33 zamíří po ročním testu ve vybraných hospodách do celoplošného prodeje, a tedy i do regálů obchodů.

Zároveň chce pivovar počeštit i zavedené etikety.  Kromě nejprodávanější světlé klasiky, zmizí u ostatních domácích značek světově známý výraz „Budweiser“ a nahradí ho český „Budvar“ – zkrátka prý podle názvu pivovaru.

Budvar mění etikety.
Nové etikety národního pivovaru.

Staré etikety versus nové.

“Máme silný inovační potenciál a v souvislosti s uvedením nové značky Budvar 33 na trh jsme si řekli, že změníme i léta zavedený design etiket v rámci celého portfolia,“ řekl pro Lidovky.cz šéf Budějovického Budvaru Petr Dvořák.

V Budějovicích nově lahvují hořký ležák Budvar 33.
Nové etikety národního pivovaru.

Budweiser jen na sladké klasice

Výraz Budweiser pivovar zachová pouze u originálního a mezinárodně úspěšného ležáku. „Představuje 70 procent naší produkce a chceme ho i pro domácí spotřebitele víc odlišit od ostatního portfolia piv,“ vysvětlil Dvořák.

Národní pivovar (jediný národní podnik v Česku) a zároveň čtvrtý největší producent piva u nás každoročně roste, jenže v poslední době výhradně díky stále lepšímu exportu. Ten v roce 2018 už tvořil 67 procent celkové produkce.

Z 1,6 milionu předloni uvařených hektolitrů putoval za hranice víc než milion. Což je historický rekord a meziroční nárůst o 8,5 procenta. Zbylých 527 tisíc hektolitrů připadlo na domácí trh a bylo to o pět procent méně než v předchozím roce. Loňská čísla Budvar ještě nezveřejnil, ale podle některých odhadů lze očekávat opět pokles, i když menší než v roce 2018.

Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama

Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...