Středa 26. ledna 2022, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

V roce 2014 metrem do Motola? Stavbaři začali prodlužovat linku A

Ekonomika

  12:11
PRAHA - Výstavba nové části linky A pražského metra odstartovala podle plánů. Na Vypichu se už buduje první část tunelu. O nové čtyři stanice, tedy dalších zhruba šest kilometrů, by se linka měla prodloužit do čtyř let. Náklady se odhadují na 18,7 miliardy korun.

Plánované prodloužení linky A pražského metra. foto: Magistrát hlavního města Prahy

"Pracovat už jsme tam začali. Oficiálně ale výstavbu zahájíme až na konci března," řekl serveru Lidovky.cz mluvčí společnosti Metrostav František Polák, která má prodloužení metra na starosti společně s firmou Hochtief CZ.

Nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol navážou na v současnosti poslední stanici linky A v západním směru - Dejvická. Prodloužení metra by mělo zlepšit dopravní obslužnost na Praze 6 a zejména zajistit lepší spojení do nemocnic Motol a Na Homolce.

Pokud nenastanou nepředpokládané technické problémy, příjde stavba na 18,7 miliardy korun. Asi osmi miliardami na prodloužení metra přispěje Evropská unie, zbylých více než deset miliard musí uvolnit Praha.

Na Ruzyň z centra za půl hodiny?
Do budoucna magistrát teoreticky počítá s tím, že by linka A mohla pokračovat až na letiště Ruzyně. Nejprve by se metro prodloužilo o další 4,3 kilometrů dlouhou etapu stanicemi Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle a nakonec by se vybudoval poslední úsek vedoucí až na letiště.

Čtěte také:

Celkem by se tak linka prodloužila o 12,8 kilometrů. Na Ruzyň by tak cesta z Václavského náměstí trvala metrem necelou půl hodinu.

Problémem jsou ale peníze. Spíše než budování metra na letiště je pravděpodobnější, že město bude investovat do stavby zcela nové linky metra D ze sídliště Písnice na jihu Prahy na náměstí Míru v centru města.  A to i proto, že na Ruzyň by v budoucnu měla vést železniční rychlodráha a s metrem by se tak kryla. Realizaci této stavby ale taktéž brzdí nedostatek financí.

A jak budou vypadat nové stanice?

Červený vrch
Stanice Červený Vrch bude situována pod ulicí Evropskou, v prostoru mezi křižovatkami ulic Evropská – Arabská a Evropská – Horoměřická. Nástupiště bude ležet v hloubce asi 28 metrů.

Veleslavín
Stanice Veleslavín bude vybudována v prostoru mezi stávající železniční tratí Českých drah a východním úsekem ulice K Červenému Vrchu, se středem přibližně pod ulicí Evropská.

Petřiny
Stanice Petřiny se postaví pod ulicí Brunclíkovou se středem přibližně v prodloužení ulice Fajmanové. Nástupiště stanice bude 38 metrů pod terénem a vcházet se do něj bude před křižovatku s ulicí Na Petřinách.  

Motol
Stanice Motol je naplánovaná severně od ulice Kukulovy u severního vstupu do areálu nemocnice Motol. Bude se jednat o stanici povrchovou s částečným překrytím. Stanice je vybavena jako koncová s kolejištěm pro obrat i deponování souprav.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat