Pátek 7. října 2022, svátek má Justýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

V roce 2014 metrem do Motola? Stavbaři začali prodlužovat linku A

Ekonomika

  12:11
PRAHA - Výstavba nové části linky A pražského metra odstartovala podle plánů. Na Vypichu se už buduje první část tunelu. O nové čtyři stanice, tedy dalších zhruba šest kilometrů, by se linka měla prodloužit do čtyř let. Náklady se odhadují na 18,7 miliardy korun.

Plánované prodloužení linky A pražského metra. foto: Magistrát hlavního města Prahy

"Pracovat už jsme tam začali. Oficiálně ale výstavbu zahájíme až na konci března," řekl serveru Lidovky.cz mluvčí společnosti Metrostav František Polák, která má prodloužení metra na starosti společně s firmou Hochtief CZ.

Nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol navážou na v současnosti poslední stanici linky A v západním směru - Dejvická. Prodloužení metra by mělo zlepšit dopravní obslužnost na Praze 6 a zejména zajistit lepší spojení do nemocnic Motol a Na Homolce.

Pokud nenastanou nepředpokládané technické problémy, příjde stavba na 18,7 miliardy korun. Asi osmi miliardami na prodloužení metra přispěje Evropská unie, zbylých více než deset miliard musí uvolnit Praha.

Na Ruzyň z centra za půl hodiny?
Do budoucna magistrát teoreticky počítá s tím, že by linka A mohla pokračovat až na letiště Ruzyně. Nejprve by se metro prodloužilo o další 4,3 kilometrů dlouhou etapu stanicemi Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle a nakonec by se vybudoval poslední úsek vedoucí až na letiště.

Čtěte také:

Celkem by se tak linka prodloužila o 12,8 kilometrů. Na Ruzyň by tak cesta z Václavského náměstí trvala metrem necelou půl hodinu.

Problémem jsou ale peníze. Spíše než budování metra na letiště je pravděpodobnější, že město bude investovat do stavby zcela nové linky metra D ze sídliště Písnice na jihu Prahy na náměstí Míru v centru města.  A to i proto, že na Ruzyň by v budoucnu měla vést železniční rychlodráha a s metrem by se tak kryla. Realizaci této stavby ale taktéž brzdí nedostatek financí.

A jak budou vypadat nové stanice?

Červený vrch
Stanice Červený Vrch bude situována pod ulicí Evropskou, v prostoru mezi křižovatkami ulic Evropská – Arabská a Evropská – Horoměřická. Nástupiště bude ležet v hloubce asi 28 metrů.

Veleslavín
Stanice Veleslavín bude vybudována v prostoru mezi stávající železniční tratí Českých drah a východním úsekem ulice K Červenému Vrchu, se středem přibližně pod ulicí Evropská.

Petřiny
Stanice Petřiny se postaví pod ulicí Brunclíkovou se středem přibližně v prodloužení ulice Fajmanové. Nástupiště stanice bude 38 metrů pod terénem a vcházet se do něj bude před křižovatku s ulicí Na Petřinách.  

Motol
Stanice Motol je naplánovaná severně od ulice Kukulovy u severního vstupu do areálu nemocnice Motol. Bude se jednat o stanici povrchovou s částečným překrytím. Stanice je vybavena jako koncová s kolejištěm pro obrat i deponování souprav.

Autor:

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

2+KK Investiční byt
2+KK Investiční byt

U uhříněveské obory, Praha 10 - Uhříněves
6 986 000 Kč

Mohlo by vás zajímat