Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

V roce 2014 metrem do Motola? Stavbaři začali prodlužovat linku A

Ekonomika

  12:11
PRAHA - Výstavba nové části linky A pražského metra odstartovala podle plánů. Na Vypichu se už buduje první část tunelu. O nové čtyři stanice, tedy dalších zhruba šest kilometrů, by se linka měla prodloužit do čtyř let. Náklady se odhadují na 18,7 miliardy korun.

Plánované prodloužení linky A pražského metra. foto: Magistrát hlavního města Prahy

"Pracovat už jsme tam začali. Oficiálně ale výstavbu zahájíme až na konci března," řekl serveru Lidovky.cz mluvčí společnosti Metrostav František Polák, která má prodloužení metra na starosti společně s firmou Hochtief CZ.

Nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol navážou na v současnosti poslední stanici linky A v západním směru - Dejvická. Prodloužení metra by mělo zlepšit dopravní obslužnost na Praze 6 a zejména zajistit lepší spojení do nemocnic Motol a Na Homolce.

Pokud nenastanou nepředpokládané technické problémy, příjde stavba na 18,7 miliardy korun. Asi osmi miliardami na prodloužení metra přispěje Evropská unie, zbylých více než deset miliard musí uvolnit Praha.

Na Ruzyň z centra za půl hodiny?
Do budoucna magistrát teoreticky počítá s tím, že by linka A mohla pokračovat až na letiště Ruzyně. Nejprve by se metro prodloužilo o další 4,3 kilometrů dlouhou etapu stanicemi Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle a nakonec by se vybudoval poslední úsek vedoucí až na letiště.

Čtěte také:

Celkem by se tak linka prodloužila o 12,8 kilometrů. Na Ruzyň by tak cesta z Václavského náměstí trvala metrem necelou půl hodinu.

Problémem jsou ale peníze. Spíše než budování metra na letiště je pravděpodobnější, že město bude investovat do stavby zcela nové linky metra D ze sídliště Písnice na jihu Prahy na náměstí Míru v centru města.  A to i proto, že na Ruzyň by v budoucnu měla vést železniční rychlodráha a s metrem by se tak kryla. Realizaci této stavby ale taktéž brzdí nedostatek financí.

A jak budou vypadat nové stanice?

Červený vrch
Stanice Červený Vrch bude situována pod ulicí Evropskou, v prostoru mezi křižovatkami ulic Evropská – Arabská a Evropská – Horoměřická. Nástupiště bude ležet v hloubce asi 28 metrů.

Veleslavín
Stanice Veleslavín bude vybudována v prostoru mezi stávající železniční tratí Českých drah a východním úsekem ulice K Červenému Vrchu, se středem přibližně pod ulicí Evropská.

Petřiny
Stanice Petřiny se postaví pod ulicí Brunclíkovou se středem přibližně v prodloužení ulice Fajmanové. Nástupiště stanice bude 38 metrů pod terénem a vcházet se do něj bude před křižovatku s ulicí Na Petřinách.  

Motol
Stanice Motol je naplánovaná severně od ulice Kukulovy u severního vstupu do areálu nemocnice Motol. Bude se jednat o stanici povrchovou s částečným překrytím. Stanice je vybavena jako koncová s kolejištěm pro obrat i deponování souprav.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Konec podzimní nudy: Zkraťte si čekání na Ježíška v BRuNO family parku
Konec podzimní nudy: Zkraťte si čekání na Ježíška v BRuNO family parku

Víte, jaký je rozdíl mezi slovy zábavní a zábavný? V případě BruNO family parku v Brně rozhodně žádný! Vydejte se spolu s námi do zábavního parku,...

Mohlo by vás zajímat