Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Obchodní ‚válka o nebe‘. Zatímco Boeing počítá rány a sází na problémový stroj, Airbus buduje náskok

Uzemněná letadla 737 Max plní všechny dostupné plochy kolem závodu Boeingu v Seattlu – připomínají odstavené volkswageny po aféře Dieselgate. foto: Reuters

SEATTLE/TOULOUSE - Boeing letos ztratil podstatně více zakázek na letouny 737 MAX, než se dosud uvádělo. Přestože produkci poruchových letadel výrobce koncem května obnovil, jejich návrat do vzduchu stále není jistý. V důsledku koronaviru a poklesu leteckého provozu dopravci zrušili objednávky na více než 800 těchto strojů. O zakázky kvůli pandemii přichází i konkurenční Airbus, jeho náskok se přesto oproti americkému soupeři prudce zvyšuje.
  5:00

Evropský Airbus versus americký Boeing. Neustále se vedou spory o tom, která z firem je lepší. Od 90. let oba výrobci tvoří duopol a rok co rok drží víceméně srovnatelné tempo. Boeing však ve stínu posledních událostí značně zaostává. Kromě finančních ukazatelů je hlavním parametrem výkonu výrobců letecké techniky počet dodaných a objednaných letadel.

Už rok 2019 se psal ve znamení Airbusu. Na největší krizi své bezmála stoleté existence se Boeing díval loni na jaře, kdy stejně jako celý svět sledoval tragické pády tehdy nejprodávanějšího modelu 737 MAX, při nichž zahynulo celkem 346 osob. Stroje byly v březnu vyřazeny z provozu a výroba dočasně pozastavena letos v lednu. O jejich návrat do vzduchu Boeing v současnosti usiluje.

Zaparkovaná letadla Boeing 737 Max
Zaparkovaná letadla Boeing 737 Max v Seattlu

Letošní koronavirová krize propad Boeingu ještě více prohloubila, aerolinky reagují na pokles poptávky a ve velkém ruší objednávky nových letounů. A dosud uzemněný MAX se nabízí jako první. Zatímco původní odhady mluvily o necelé pětistovce, ve skutečnosti Boeing přiznal ztrátu zakázek na 805 letounů tohoto typu. Přesto je po zhruba čtyřměsíční pauze nadějeplný Boeing začal koncem května znovu vyrábět.

Čísla ale mluví jasně. Za první polovinu letošního roku dodal Boeing pouhých 70 letounů, společnost má tedy 70procentní pokles dodávek oproti stejnému období loňského roku, kdy jich bylo 239. Zatímco evropský Airbus, krizi navzdory, dodal během prvního pololetí 196 letadel. I když jde o pokles téměř poloviční, ve srovnání s Boeingem je na tom „Evropan“ o poznání lépe.

Krize v letectví však zdaleka nekončí a oba hráči duopolu počítají s dalším rušením už tak ztenčených objednávek. Náskok Airbusu se nadále zvyšuje.

Zápornou bilanci Boeingu oživuje pouze 59 nových objednávek, i tak je po pololetním zúčtování se zrušenými zakázkami 323 letadel v minusu. „Američan“ navíc nepočítá se stovkami dalších zakázek, které zákazníci sice ještě nezrušili, jejich dodávka ale podle společnosti není pravděpodobná. Celkově by objednávky čítaly záporných 784 strojů.

Vrátí se uzemněné maxy na oblohu?

Jediným klientem Boeingu se v červnu stal americký logistický FedEx, který si u výrobce objednal nákladní letoun 767. Za týž měsíc Boeing vymazal celkem 183 zakázek, přičemž Airbus v červnu přišel pouze o jedinou. Boeing má nyní nevyřízené objednávky na 4552 letadel a Airbus na 7584.

Ještě v roce 2018 vedl v mnoha ohledech Boeing. Už tehdy ale oba soky od plichty dělilo pouhých šest letadel, což byl nejtěsnější výsledek za čtvrtstoletí.

Aerolinky navíc po Boeingu žádají enormní částky jako odškodné za uzemněnou část flotily.

Americký výrobce ale věří, že by sníženou poptávku po létání mohly pokrýt právě nenákladné maxy, a usiluje o jejich návrat do leteckého provozu. Problémové letouny na přelomu června a července prošly sérií testovacích letů a v současné době Federální úřad pro letectví (FAA) analyzuje výsledky, aby vyhodnotil, zda je možné strojům udělit povolení ke komerčnímu provozu.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...