„Stavebnictví se stává takovým otloukánkem z pohledu rétoriky politiků a různých protikorupčních bojovníků. A myslím si, že neprávem,“ říká Matyáš v rozhovoru pro server Lidovky.cz.
Lidovky.cz: Pokud soud uzná Metrostav vinným, trestem může být i zákaz účastnit se veřejných zakázek. Co by to pro firmu takového formátu znamenalo?
Ten případ mi nepřísluší vůbec komentovat. Nevím, co tam probíhalo a znám ho jenom z médií. Že by ale tak velká a významná společnost jako Metrostav přišla o veřejné zakázky, to si nedokážu představit. Pro české stavebnictví je to naprosto klíčová firma.
VizitkaSvaz podnikatelů ve stavebnictví je lobbistické sdružení, jehož členem je i Metrostav. Jeho prezident Václav Matyáš pracoval jako stavbyvedoucí ve VKD Kladno při stavbě pražského metra. Ve společnosti Vodní stavby Praha měl na starosti přípravy Jaderné elektrárny Temelín. V letech 1995 až 2005 byl generálním ředitelem a předsedou představenstva Vodních staveb Bohemia. Stejnou pozici zastával i ve firmě Hochtief VSB. Je členem správní rady ČVUT. |
Lidovky.cz: Co by znamenal konec tak významné firmy? Podílí se na řadě významných projektů – tunel Blanka, ražení metra, připravovaná dostavba Temelína...
Je to společnost nesmírně technologicky vyspělá. S vynikajícím technickým zázemím a skutečnými odborníky. Pro Česko jsou také důležité její vzdělávací aktivity – podpora technických oborů i učňovského vzdělávání. Na strategické stavby bychom k nám museli zvát firmy z Číny a to nepovažuji za dobré řešení, i když už se o to pokoušel například dřívější ministr dopravy Vít Bárta.
Lidovky.cz: Jak vnímáte, že v Česku už je od loňského roku možné stíhat firmy a trestem je následně prakticky zlikvidovat?
Jak jsem řekl, jednotlivé kauzy komentovat nemůžu. Samozřejmě musíme respektovat podmínky, jak jsou nastaveny. Dnes se především zamýšlíme, a vy novináři se musíte také zajímat, nad světem politiky. Nad politiky jako fyzickými osobami, jejich jednáním a chováním. A odpovědností. Myslím si, že o to jde především.
Lidovky.cz: Je podle vás korupce závažným problémem v českém stavebnictví?
Já bych to odmítl. Ze své pozice nevstupuji do obchodních jednání firem. Sám jsem dlouhá léta dělal generálního ředitele Vodních staveb a následně Hochtiefu a samozřejmě jsem se musel v tom byznysu pohybovat. Řekl bych, že se stavebnictví stává takovým otloukánkem z pohledu rétoriky politiků a různých protikorupčních bojovníků. A myslím si, že neprávem. I když samozřejmě můžu být za blbce.