Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Art brut: Podivně blízký svět

  23:54
Na exponátech výstavy v Centru současného umění DOX lze například přihlížet precizně vyvedeným automatickým kresbám napojených médií či urbanistickým projektům.

Zdeněk Košek: Bez názvu (kolem 1990). Fixy a propiska v notovém sešitě, 21 x 30 cm. foto: Bruno Decharme

V dnešní době vychází umění či tvoření z mnoha popudů a výsledky tomu odpovídají. Hodnoty a kategorie se dále relativizují, překračují i prolínají – tvorba se stává předmětem potěšení, obchodování i sbírání. Do širšího zorného pole se dostávají také dosud spíše obskurně viděné a vnímané projevy zastřešené pojmem art brut.

Již snahy o adekvátní překlady tohoto pojmu ledacos naznačují. Karel Teige například používal výraz „umění v původním – surovém stavu“, a dotkl se tak podstaty tohoto způsobu projevu, který se v řadě ohledů liší od takzvaného vysokého umění. Řekněme, že absencí vnějších souvislostí, bez korigované stylovosti, vědomé inspirace, tradičně vnímaného smyslu a třeba i zištného úmyslu.

Sbírka a fotografie

Bruno Decharme..

Art brut, spíše nadčasové a svérázné počínání, je tématem inspirativní výstavy v pražském DOXu. Ta čerpá z pověstné, již třicet let shromažďované sbírky Bruna Decharmeho, francouzského sběratele, který pro expozici zapůjčil více než tři sta děl od šedesáti autorů z celého světa. Jedná se tedy o jakési vyvrcholení narůstajících snah systematicky přiblížit zdejšímu divákovi tento druh umění. (Zda jde o umění, a jaká je případně jeho definice, je v současnosti celkem nepodstatné.)

Mario Del Curto: Aautoportrét.

Art brut Live!, jak zní titul výstavy, navíc zahrnuje stovku snímků švýcarského fotografa Maria del Curta, přinášející nejen portréty tvůrců, ale i záběry prostředí, ve kterých žijí a pracují. Decharmeho sbírka, čítající celkem na 3,5 tisíce prací tří stovek autorů, byla v naznačeném spíše historickém průřezu úspěšně představena v České republice již roku 2006 v prostorách Galerie hl. m. Prahy.

Podvědomá zpráva

Co víme o proudu zvaném art brut? Takto označen byl známým francouzským malířem, teoretikem umění a sběratelem Jeanem Dubuffetem v roce 1945 a později charakterizován následně: „Jde o díla vytvořená osobami, které nejsou dotčeny uměním a kulturou. Napodobování se u nich tedy, na rozdíl od intelektuálů, vyskytuje nepatrně nebo vůbec. Vše – náměty, výběr materiálů, způsob podání, rytmus, rukopis atd. – vychází přímo z jejich nitra a nikoliv z šablon klasického či moderního umění.“

Johann Hauser: Bez názvu (1986). Pastelky na papíře, 62 × 74 cm.

A dodejme, že tvůrčí potenciál (a chtění) tohoto „surového stavu“ se zpravidla uvolňuje díky duševní chorobě, prožitému otřesu či psychickému vytržení, jehož jsou schopna dosáhnout spiritistická média. Jedná se tedy o bezprostřední a rozumem nekontrolovanou vizualizaci – autorskou zpověď či zprávu více či méně automatickou, podvědomou.

Jistě není náhodou, že toto „umění“ má právě ve Francii i Česku takový prostor a respekt. Pohleďme krátce alespoň do společné historie poměrně nedávné a duchovně spiritistické. Francouzská revoluce, napoleonské války, ztroskotání v Rusku i konečná porážka u Waterloo v roce 1815 jsou fakta, která nastartovala „nový pořádek“.

Dwight Mackintosh: Bez názvu (konec 90. let). Tuš na papíře, 56 × 76,4 cm.

Vídeňský kongres v podání tzv. Svaté aliance křesťanských mocností – Anglie, Ruska, Rakouska a Pruska – opět utužil původní řád a neměnná pravidla. Tato spíše „svatouškovská“ úmluva radikálně potlačovala osobní svobodu i společné revoluční ideály, zvláště v poražených či závislých zemích.

A tak se vzbouřená generace romantiků musela projektovat jinam či do svého nitra, do duševního, třebaže notně rozháraného světa. Toto hlubinné „území“ nacházelo náhle rezonanci a rehabilitaci. Změna náhledu na extatické či temné vize, ztvárňované již malířem Johannem Casparem Füsslim (téma nočních démonů) či Franciskem Goyou (přízraky), bortila zavedené opatrné konvence.

Franco Bellucci: Bez názvu (2000–2010). Asambláž z nalezených předmětů, 29 x 24 x 13 cm.

V takovém rozběhu a nastalé konstelaci se začínají sdružovat a organizovat četné, převážně ilegální, spolky či lóže. Z Francie se k nám šíří martinismus i novodobý hermetismus. A začíná kvést spiritualismus. Všem takovým hnutím je společná distance od katolické instituce a touha po produchovnění jinak příliš racionálního prostředí. To bylo blízké nejen samotnému stále individuálnějšímu umění, ale i jakési nadosobní „přírodní“ vlně. Rupert Sheldrake tyto „zkušenosti místa“ nazval orfickým polem ovlivňujícím každého jedince, jenž je jím spojen s celkem.

Zdánlivě bez příčiny tak vznikal koncem 19. století mechanismus, jakým se šířil také spiritismus se svým ozdravováním. Samotné spiritistické hnutí bylo u nás založeno roku 1880 a již po devíti letech mělo na 60 tisíc členů! (Tato vlna má prapůvod v jižní Francii mezi katary, valdenskými a jejich nuceným odchodem také do Čech, ale to už je nad rámec této úvahy.) Důležitější pro vnímání a pochopení pro „malující blázny, vizionáře a duchaře“ je dnešní výsledná situace.

„Nesmyslná krása“

Judith Scott: Bez názvu (1990). Asambláž z vlněných vláken a různorodých předmětů, 250 × 60 × 40 cm.

Ale zpět k výstavě a nejen spiritistické sbírce. Na vybraných exponátech můžeme přihlížet precizně vyvedeným automatickým kresbám napojených médií, také urbanistickým projektům, svérázně konstruovaným vlastním prostorům, průzkumům těla, osobním relikviářům, fetišům traumatu i slasti, magickým objektům, gestické malbě i pečlivým deskriptivním plánům imaginárních cest a projektů. Nechybí ani deníky, šifrované zprávy, korespondence někomu, ničemu či jen sobě samému.

Před námi se tak rozlévají do všech stran aktivity rozpolcené či uzavřené osobnosti – kamsi nastavené mysli a záhadné identity. Vše je zde osobité i tajemné – proto nás přitahující –, autentické, a tedy zrcadlící také naše nejniternější tázání, stísnění i touhu k únikům či přesahům. Art brut je otevřeno našim zkoumáním i přáním.

Mario Del Curto: Karel Forman (2014).

Majitel vystavené části sbírky Bruno Decharm tuto schopnost komentuje takto: „Kladu si otázky, zda pro nás není art brut jakousi nádobou – fetišem –, do níž si můžeme promítat ty nejtajnější oblasti svého ducha, své invenční a imaginativní schopnosti. Je pro nás místem neomezené slasti a sebeprojekce, na rozdíl od děl v klasickém slova smyslu, která se mi jeví jako více omezená… S díly art brut jsem vždy ve střehu, fascinován jejich ,nesmyslnou krásou‘, i tajemnou krásou. Tajemství, které se nikdy neodhalí. Údiv, to je asi nejvhodnější slovo pro vyjádření stavu, v němž nás art brut zanechává.“ A tak žasneme nad výtvory a „zprávami“, které vlastně nejsou nikomu určeny, nezjevují poselství, prostě jsou… Možná je tomu ale jinak.

Jistá neukotvenost a svobodná nekonečnost, to je to, domnívám se, co nám v dnešní „pravoúhlé“ a spočitatelné společnosti chybí. Tím spíše, že je se svým rozumem a smyslem naše civilizace na pokraji trvání či alespoň na zásadním rozcestí. „Bláznům“ se však mnozí přestávají smát, a to je nadějné. „Profesionální“ umělci již tento „brutální“ pramen k plnějšímu chápání světa dávno objevili (František Kupka, Josef Váchal či Alfred Kubin apod.).

Mario Del Curto: Luboš Plný (2011).

Snad máme, alespoň v představách, úniku: výstavě dominuje zlomek flotily stovek letadel. Neuvěřitelně fantaskní mobilní prostředky sestavil německý umělec Hans Jörg Georgi. V jeho utkvělé představě zde stroje čekají, až bude naše Země ohrožena a dále neobyvatelná. V tomto momentě budou letouny plnit funkci jakési novodobé Noemovy archy.

Centrum umění DOX přineslo prostřednictvím výstavy Art brut žije! soukromý svět tvůrců současného umění v syrovém stavu, které zdá se, nám nemusí být zas tak vzdálené.

Art brut live!

Hans-Jörg Georgi: Bez názvu (2001–2014). Lepené kartony, od 23 × 120 × 93 cm.

  • Centrum současného umění DOX
  • Poupětova 1, Praha 7
  • Vstupné: 180 Kč dospělí, 90 Kč studenti a senioři, 40 Kč studenti uměleckých oborů, 300 Kč rodinné

fotografie | Mario Del Curto

Výstava potrvá do 3. srpna.

sbírka abcd | Bruno Decharme

Výstava potrvá do 17. srpna.

Autor:

ING-FOREST s.r.o.
Taxátor

ING-FOREST s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 65 000 - 75 000 Kč