Opravdu nestojím o to, aby nějaká učitelka učila mé děti svůj výklad dějin. Bude trvat desítky let, než se pohled zpět ve společnosti sjednotí a nebude vyvolávat zbytečné rozpory v rodinách.
No, hlavně se nesmí zapomenout slzet nad odsunutými Němci. Povídat o tom jak Češi museli utíkat v roce 1938 z pohraničí (máti si pamatuje, jak k nim do školy přišly čtyři holčičky, které utekly jen v nočních košilkách, jinak by je milí němečtí sousedé asi zabili), to by bylo černobílé, že?
Přišli mojí čtrnáctiletí vnuci ze školy a já jsem se dozvěděl, jak jsem tady 40 let žil. To jsem se dozvěděl věci. Asi jsem žil někde jinde.
No, nakonec je to dnes docela jedno. Jestli se děti něco naučí, nebo ne, nakonec jim vydrhne kebule současná ideologie prostřednictvím televize, ksichtoknihy a vůbec pomocí Internetu.
Dějiny jsou ošemetná věc. Černobílý pohled není nutně špatně, slouží k předání etického poučení. Jenže vidíme to teď kolem nás, nejen při virové krizi, jak obtížné je etický postoj zaujmout. Každá věc má mnoho stran a všem vyhovět nejde. Ve výkladu dějin se tak historik nevyhne volbě úhlu pohledu. Není tedy nutně špatně volit osobní, rodinný nebo místní pohled na události.
jak učit dějiny je snad každému jasné.
Na výklad dějin tady máme BIS. A to je nějaká autorita.
Jiné návrhy jsou naprosto bezpředmětné.....