Karel Marx se mýlil z pohledu dneška. Po bitvě je každý generálem. Ovšem v kontextu své doby se nemýlil, pokud jde o popis ekonomických faktorů, procesů, interakce mezi jejich prvky a sociálně-ekonomické problémy jako jejich důsledky. Ovšem navrhl jejich nefunkční řešení. Neuvědomil si, že podstatu lidské povahy nelze měnit revolučně, neboť ta se vyvíjí daleko pomaleji, než technologie, tedy evolučně. To vedlo k mnoha společenským tragédiím, ze kterých se vzpamatováváme dodnes.
To ovšem platí i nadále. V důsledku digitalizace všeho se překotně mění ekonomické procesy, vývoj, výroba, obchod a spotřeba dostávají zcela jiný obsah, svět se neskutečně zmenšil, padají se hranice mezi klasickým dělením (“východ - západ”, “vyspělý - rozvojový”). To má dopady i do kulturního, náboženského a politického prostředí, kde probíhá silná integrace, a to i navzdory fanatické část populace, snažíce se násilím udržet ostré hranice (“národní - globální”, “křesťanství - islám”, “levice - pravice”)
Opět je však stále opomíjeno, a to i v tomto jinak poměrně zdařilém článku, že vývoj lidské povahy neprobíhá v souladu a stejným tempem, jako technologický vývoj, naopak, nůžky mezi nimi se stále více rozevírají. Její orientace na hmotu, vlastnění, moc a touhu ovládat jako na jedinou “cestu ke štěstí” povede pouze ke kvantitativním změnám historicky neměnné struktury kritérií lidského bytí (více, rychleji, výše, dál). To generuje nové problémy, které bude nutno řešit. (Zdroje, přelidněnost, ekologie) Je pravděpodobné, že až nůžky jednoho dne dosáhnou úhlu 180 stupňů, nebo i dříve, lidská civilizace se octne v hluboké krizi s pro ní možná fatálními důsledky.
Karel Marx se mýlil z pohledu dneška. Po bitvě je každý generálem. Ovšem v kontextu své doby se nemýlil, pokud jde o popis ekonomických faktorů, procesů, interakce mezi jejich prvky a sociálně-ekonomické problémy jako jejich důsledky. Ovšem navrhl jejich nefunkční řešení. Neuvědomil si, že podstatu lidské povahy nelze měnit revolučně, neboť ta se vyvíjí daleko pomaleji, než technologie, tedy evolučně. To vedlo k mnoha společenským tragédiím, ze kterých se vzpamatováváme dodnes.
To ovšem platí i nadále. V důsledku digitalizace všeho se překotně mění ekonomické procesy, vývoj, výroba, obchod a spotřeba dostávají zcela jiný obsah, svět se neskutečně zmenšil, padají se hranice mezi klasickým dělením (“východ - západ”, “vyspělý - rozvojový”). To má dopady i do kulturního, náboženského a politického prostředí, kde probíhá silná integrace, a to i navzdory fanatické část populace, snažíce se násilím udržet ostré hranice (“národní - globální”, “křesťanství - islám”, “levice - pravice”)
Opět je
ale i současný Pedro 1114 se ocitl mimo realitu. Po slibném začátku náhle přichází kotrmelec do utopie, kde divoká migrační invaze patrně má své revoluční místo. Kde vzal, že „padají hranice „východ - západ“, „vyspělý - rozvojový“? Kde si ověřil, že „probíhá silná integrace ...navzdory fanatické části populace ... násilím udržet ostré hranice (národní - globální, křesťanství - islám, levice - pravice)“? Jeví se mi to naopak jako zbožné přání naivního fanatika, který není schopen unést pro něho bolestnou realitu, kterou nelze jen tak řešit v ideologických zkumavkách.
je podobné, jako napsat, že se mýlil Čapek. Oba řešili problémy své doby. Že Marx legimitizoval v Komunistickém manifestu násilí? No, samozřejmě. V jeho době se všechny problémy řešily silou, Evropa byla napůl feudální a na nespokojence se poslali četníci nebo i armáda, organizátoři odporu nebo jen odboráři byli buď vypuzeni do exilu, nebo pozavíráni, občas i zabiti. To, že ten, kdo má moc se jí dobrovolně nevzdá nemusíme číst v manifestu- to je každému zřejmé.
Píšete: "Práci, půdu a kapitál nahradí a doplní v digitální ekonomice talent, data a opět kapitál. Na úsvitu další ekonomické transformace proto potřebujeme liberální řešení pro problémy nové doby, postavené na svobodné konkurenci, soutěži a rovné šanci i pro nejméně šťastné." - jenže dnes nejde jen o PRODUKCI - u většiny zaměstnanců o žádný talent a data nejde- budou dále jen kolečky v soukolí- jak zaměstnanci Foxconnu, tak třeba zdravotní sestry, šičky, řidiči,... a spousty dalších.... jedna část lidí sní o liberální digitální
společnosti, druhá dnes začíná pochybovat a brání se globalizaci a sní o návratu ke konzervativním hodnotám.
Čapek a jeho pomoc chudým? - je vůbec nutné, aby byli chudí lidé, když je tak obrovská produktivita ? Ano, konkurence a trh pohání pokrok...ale také vede k trvalému stresu, bezohlednosti, k výrobě zbytečností a vytváření umělé poptávky.
Současná doba by potřebovala současného Marxe- ne kvůli revoluci. Chybí jí směr a víra v lepší budoucnost. Robotizaci a umělou inteligenci spousta chytrých lidí vidí jako ohrožení a ne jako naději.
Bohužel je vzorem pro EU. Hodně lidí říkalo, že EU je marxistická a eurohujeři se jim smáli. Teď se Junkcer odkopal. A co na to říkají eurohujeři a hysteričtí antikomunisté. Mlčí samozřejmě. Aby nepřišli o dotace a granty z marxistické EU.
http://www.epshark.cz/clanek/659/tragikomicka-oslava-karla-marxe-quo-vadis-evropo
Přesně autor vyjádřil to, co je podstatou možností pokroku. Oceňuji u tak mladého autora jeho schopnost.