Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Legenda vídeňské secese v Praze

  8:21
Rakouské kulturní fórum v Praze představuje dílo Josefa Hoffmanna. Výstava se ohlíží za tvorbou objevnou, zásadní a trvale inspirující, byť širší veřejnosti nadále poněkud upozaděnou.

Josef Hoffmann foto: Rakouské kulturní fórumv Praze. Emil Orlik

Josef Hoffmann (1870 – 1956) se věnoval architektuře, uměleckému řemeslu a designu i organizátorské činnosti a spoluutvářel proud, jemuž se dostalo označení vídeňská secese. Rodák z moravské Brtnice u Jihlavy, syn zdejšího starosty a majitele manufaktury, je dnes řazen k velikánům světové kultury první poloviny 20. století.

Pražská podzimní výstava připomíná v kresebných, fotografických a dalších dokumentačních artefaktech Hoffmannovy začátky, slavné vedení a realizace jeho firmy Wiener Werkstätte. Expozice je komorní, avšak pozoruhodná. Čerpala především z pramenů Rakouského muzea užitého/současného umění ve Vídni. Volně navazuje na přehlídku s názvem Josef Hoffmann a současný světový design nábytku, kterou roku 1998 uspořádalo Středočeské muzeum výtvarných umění v Domě U Černé Matky boží.

Hoffmannovo dílo se dá jen stěží jako celek uchopit a jednoznačně vyložit. Nejpřínosnější je nicméně jeho tvůrčí perioda ukončená rokem 1914. Mezinárodního věhlasu se architektovi dostalo až po jeho smrti v roce 1956. Od té doby se zájem zvyšoval – zvláště v posledních desetiletích s rozmachem postmoderny, která přinesla návrat ke kvalitě, noblese i řemeslu.

Vazby k Vídni

Hoffmann je spojován především s Vídní, kde byl aktivní v mnoha směrech. Zpočátku jako stoupenec nových secesních energií, které zde nabývaly významu manifestačně konfrontačního. Mladá nastupující generace se zásadně a halasně zřekla dosud převládajícího měšťáckého vkusu, ostatně už dost nehybného, zakonzervovaného, opatrného a vyčpělého.

Vídeňská secese byla nejprve v užším slova smyslu skupinou výtvarných umělců. Sdružení se ustavilo roku 1897 v čele s vůdčím duchem malířem Gustavem Klimtem.

Vídeňská secese byla nejprve v užším slova smyslu skupinou výtvarných umělců. Sdružení se ustavilo roku 1897 v čele s vůdčím duchem malířem Gustavem Klimtem. K významným členům patřili také malíř Koloman Moser, sochař Max Klinger, architekti Josef Hoffmann, Otto Wagner a Josef Mária Olbrich. Právě posledně jmenovaný umělec, opavský rodák Olbrich, se stal autorem slavného stavebního symbolu hnutí – Pavilonu Secese s příznačnou zlatou kupolí na svém vrcholu (mnohými Vídeňany posměšně nazývanou „hlávka zelí“). Není bez zajímavosti, že stavbu financoval osvícený průmyslník Karl Wittgenstein, majitel kladenské Poldovky a otec slavného filozofa Ludwiga Wittgensteina.

Stylově by se dalo říci, že organická dynamičnost vzpomínanější pařížské secese (známé jako art nouveau) se vytrácela a na její místo plynule nastoupila statická, krystalická ornamentálnost, jejímž základním stavebním prvkem se stal čtverec. Intuitivní bojovnost se proměnila v transcendenci i šokující erotismus. Klimt, který byl zjevně inspirován dvěma svými cestami do italské Raveny (bazilika San Vitale), byl doslova oslněn zdejšími prastarými mozaikami pestrých barev a zlatých plošných odlesků.

Geometrické tvary

Josef Hoffmann byl roku 1899 prvním, kdo v architektuře a interiéru nahradil obvyklé zvlněné křivky geometrickými tvary, jež se pak staly typickými pro vídeňskou variantu evropského secesního hnutí. Ve Wiener Werkstätte (1903 – 32), jakési mezioborové či spíše všeoborové dílně, se nejlepší umělci své doby stali průkopníky hnutí art deco s jeho kovovými a krystalickými formami. U zrodu tohoto vídeňského sdružení právě Hoffmann stál – společně s Kolomanem Moserem a průmyslníkem Fritzem Warndorferem, který podnik financoval.

Josef Hoffmann byl roku 1899 prvním, kdo v architektuře a interiéru nahradil obvyklé zvlněné křivky geometrickými tvary, jež se pak staly typickými pro vídeňskou variantu evropského secesního hnutí.

Wiener Werkstättebyla odpovědí na britská reformní hnutí v uměleckých řemeslech provozovaných především v duchu hnutí Arts and Craft. Také zde se přímo kladlo do popředí nové pojetí s jeho zásadami: navázat kontakt mezi publikem, návrhářem a řemeslníkem a vytvořit jednoduché domácí vybavení, které by symbolizovalo ducha nové doby a které by přirozeně navazovalo na kulturní odkaz předků. Základním východiskem bylo tvořit v duchu „estetiky redukce“ takzvaný gesamtkunstwerk.

Hoffmann, jenž byl současně zakládajícím členem Svazu rakouského díla (u nás se stalo inspirací pro vznik podobného uměleckořemeslného Artělu), respektoval vysokou estetickou i řemeslnou úroveň.

Bruselský vrchol

Pražská výstava na Jungmannově náměstí tyto tendence na řadě příkladů sleduje a dokládá. Vrcholné dílo Hoffmannovo však nakonec nevzniklo v domovské Vídni, ale v Bruselu. Tímto dílem se stal v letech 1906 – 11 vybudovaný Palác Stoclet, v němž polemická alternativa mezi uměním a průmyslem pro Hoffmanna již definitivně přestala existovat jako přežitek. Vyjádření individuality návrháře i zadavatele bylo však nadále zjevné (tím se však v očích veřejného pokrokového mínění stal tento tvůrce nepokrokovým elitářským architektem). Hoffmannova umírněná moderna byla orientovaná dle potřeb individua (proto česká převážně levicová avantgarda dávala přednost radikálnějšímu Adolfu Loosovi a Le Corbusierovi). Hoffmannův Palác Stocklet v Bruselu však i s odstupem času – ještě na počátku třicátých let minulého století – vzbuzoval u nezaujaté odborné veřejnosti náležité uznání: „Stocletova vila – palác je stavební těleso mimořádné plastické pregnantnosti, se světlým mramorem a tepanou mědí (...) oslava materiálu, jež nemá obdoby, která ústí v jídelně s Klimtovou mozaikou v důsledném a skvostném provedení Wiener Werkstätte.“

Hoffmannova umírněná moderna byla orientovaná dle potřeb individua (proto česká převážně levicová avantgarda dávala přednost radikálnějšímu Adolfu Loosovi a Le Corbusierovi).

Hoffmannův popis dobrého architekta zněl takto: „Musí naplno a zcela zachytit dobu, v které žije (...) Musí mít smysl pro všechny technické a průmyslové novoty, rozpoznat v nich pro sebe nejdůležitější podněty a nedělat nic, co by bylo pod úroveň těchto jevů a proto nesmyslné. Zda díky tomu nebo navzdory tomu vznikne něco úžasného, bude záviset pouze na nadání jednotlivce.“

Hoffmann byl v později dočasně zapomenutý, přestože své stopy zanechal i na území Československa. Jeho vily vyrostly v Bruntále či Vrbně pod Pradědem, známý je také venkovský dům olomoucké rodiny Primavesi umístěný v Koutech či dům pro průmyslníkovu rodinu zmíněných Wittgensteinů stojící poblíž „jejich“ Kladna. Také tyto vzácné projekty jsou začleněny do celkové vzpomínkové koncepce výstavy v pražském Rakouském kulturním fóru.

Autor:

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...