Prezident Miloš Zeman označil novou hedvábnou stezku za „fascinující projekt v novodobých dějinách“ a přirovnal ji k Marshallově plánu pomoci poválečné Evropě. A nebyl jediným evropským politikem, který se k této obchodní iniciativě Pekingu, jež by měla být otevřená pro všechny, vyjádřil s obdivem. Praxe ale ukazuje, že výhody přináší hlavně čínským firmám. Hovoří o tom zpráva unijních diplomatů, kterou v polovině dubna zveřejnil německý deník Handelsblatt.
Mimo jiné se v ní uvádí, že záměr Číny vybudovat novou hedvábnou stezku může poškodit obchodní zájmy Evropské unie a zvýhodňuje čínské podniky, protože neposkytuje příležitosti pro evropské společnosti. Podle Handelsblattu je obsah zprávy „neobvykle ostrý“. Svůj podpis pod ní údajně připojilo 27 pekingských diplomatů z členských zemí EU. Chybělo pouze jméno zástupce Maďarska.
Negativa i pozitiva
České ministerstvo zahraničních věcí existenci dokumentu nepopírá, nicméně tvrdí, že zprávu nikdo nepodepisoval – nejde prý o společné prohlášení velvyslanců. „Jde o klasický interní a pracovní materiál, jeden z mnoha, k diskusi a k dalším připomínkám,“ tvrdí mluvčí úřadu Michaela Lagronová s tím, že zpráva nevyjadřuje oficiální stanovisko Evropské komise ani členských států. Navíc podle ministerstva zpráva obsahuje negativa i pozitiva nové hedvábné stezky.
Zpráva nevyjadřuje oficiální stanovisko Evropské komise ani členských států. Navíc podle ministerstva zpráva obsahuje negativa i pozitiva nové hedvábné stezky. |
„Dokument má být podkladem k zamyšlení se o proaktivnějším přístupu EU ke spolupráci s Čínou v kontextu iniciativy,“ vysvětluje mluvčí Lagronová. Resort zahraničí, vzhledem k tomu, že jde o pracovní a interní dokument, nechtěl jeho obsah dále komentovat. Na zveřejnění kritické zprávy reagovalo čínské ministerstvo zahraničí s tím, že EU Pekingu záležitost vyjasnila a že zpráva deníku Handelsblatt byla nepřesná.
„Iniciativa je transparentní. Ať už jde o plánování spolupráce, nebo realizaci projektů, rozhoduje se vše prostřednictvím konzultací a funguje otevřeným a transparentním způsobem,“ konstatovala mluvčí ministerstva Chua Čchun-jing. Čínský prezident Si Ťin-pching přislíbil, že projekt bude otevřený pro všechny. Nicméně zpráva zveřejněná v Handelsblattu poukazuje na to, že to tak ve skutečnosti není.
Rozdíl v přístupu
Obdobná kritika projektu již zaznívala dříve, i když nikoliv z oficiálních unijních zdrojů. Manažeři firem z Evropy si stěžují na ohromný rozdíl v přístupu. Zatímco čínské společnosti profitují z otevřeného evropského trhu, zdejší subjekty se v Číně stále potýkají s bariérami nebo s překážkami, kdykoliv se tam ucházejí o zakázky. Ostatně to potvrzují i statistická data.
Manažeři firem z Evropy si stěžují na ohromný rozdíl v přístupu. Zatímco čínské společnosti profitují z otevřeného evropského trhu, zdejší subjekty se v Číně stále potýkají s bariérami nebo s překážkami, kdykoliv se tam ucházejí o zakázky. |
Magazín The Diplomat uvedl, že 89 procent zakázek spojených s novou hedvábnou stezkou dostanou čínské firmy: „Přestože čínská rétorika vztahující se k projektu Hedvábná stezka má mezinárodní ambice a volá po zvýšení zahraniční spoluúčasti, ve skutečnosti zůstává čínskou iniciativou. Aby se stala doopravdy mezinárodní, musí být více než jen prostředníkem pro čínské investice do zahraničí.“
K otevřenosti nové hedvábné stezky se pro LN vyjádřila již dříve Jiayi Zhouová, analytička Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI). „Pokud jde o země, které se mohou účastnit, jedná se skutečně o otevřenou iniciativu. Ale mnoho tendrů spojených s projekty nové hedvábné stezky otevřeno není. V tomto ohledu to budou pravděpodobně čínské společnosti, které budou z investic profitovat nejvíce.“
Zvýšení mezinárodního obchodu
Zpráva, na kterou poukazuje Handelsblatt, varuje ještě před jedním nebezpečím spojeným s novou hedvábnou stezkou – může prý rozdělit unijní osmadvacítku. Členské země EU totiž reagují na iniciativu odlišně. S nadšením, jak tvrdí SIPRI, ji vítají země střední a východní Evropy, včetně Česka, dále Řecko, Portugalsko a Španělsko. Mezi přívržence nové hedvábné stezky patří také Itálie. Zato obezřetněji se k projektu staví Francie, Německo či Velká Británie.
Podle prognóz by se nižší náklady na dopravu, jichž by bylo dosaženo díky infrastrukturním projektům v rámci nové hedvábné stezky, měly promítnout do zvýšení mezinárodního obchodu zemí EU o šest procent |
Nová hedvábná stezka ale neznamená pro EU pouze negativa, což dokládá analýza, kterou publikoval evropský ekonomický think tank Bruegel. „Naše výsledky dokazují, že redukce přepravních nákladů má statisticky významný a pozitivní dopad na mezinárodní obchod,“ píše se v dokumentu. Podle prognóz by se nižší náklady na dopravu, jichž by bylo dosaženo díky infrastrukturním projektům v rámci nové hedvábné stezky, měly promítnout do zvýšení mezinárodního obchodu zemí EU o šest procent.
Letos v červenci se uskuteční summit EU–Čína. Evropská komise pracuje na strategickém dokumentu, který bude vyjadřovat společný postoj všech osmadvaceti států ke globálnímu čínskému projektu. Zpráva zveřejněná v Handelsblattu by měla sloužit jako jeden z podkladů. „Neměli bychom odmítnout spolupráci, ale zdvořile a pevně stanovit své podmínky,“ citoval německý list nejmenovaného vrcholného unijního diplomata.
Ve společném prohlášení zemí EU z května loňského roku se konstatuje, že unie vítá novou hedvábnou stezku a že je důležité zastávat princip „výhody pro všechny“. Ten by měl platit nejen pro účastnící se země, ale pro všechny hospodářské subjekty, které musejí mít šanci účastnit se otevřených, transparentních a nediskriminačních výběrových řízení.
Nová hedvábná stezka
|