S čím by řidiči neměli vyčkávat až za hranice, je doplnění nádrže. Benzin je v porovnání s okolními zeměmi stále nejlevnější v Česku, proto doporučujeme nabrat plnou nádrž nejlépe na hranicích. Nejdražší benzin pak pořídíte ve Slovinsku, kde litr stojí zhruba 41 korun, nejdražší naftu pak mají v Maďarsku.
Řidiči by zároveň rozhodně neměli podcenit povinnou výbavu. Například v Německu je nově povinné mít v autě reflexní vestu, přičemž tamní policisté kontroly počátkem letních prázdnin značně zpřísňují. Navíc začal v Německu platit nový zákon, který upravuje celkový počet bodů a jejich odebírání, což bude nyní podle Denisy Vítkové z ÚAMK snazší.
ČTĚTE TAKÉ |
Rakouští policisté, kteří bývali tolerantnější k překračování rychlosti, chystají svůj přístup změnit. „Dříve tolerovali překročení až o 12 km/h, ale teď ohlásili, že budou tyto přestupky postihovat víc než dosud,“ uvedla pro server Lidovky.cz Vítková.
Rakouská zkratka vlakem
V Rakousku existuje hned několik úseků, na které je dobré si dát pozor. Podle Vítkové budou nejvytíženějšími dálnicemi A1, A2 a průtah Vídní A23. „V některých částech Rakouska začínají prázdniny stejně jako Čechům. Pokud je to možné, tak nedoporučujeme vyrážet první a poslední víkend prázdnin, na tamních silnicích to bude peklo,“ varuje Vítková.
Jedním z nejfrekventovanějších míst v Rakousku je známý Tauernský tunel, u kterého se často tvoří až několika kilometrové zácpy. Ti, kteří nemohou vystát celodenní čekání, se ale naskýtá zajímavá alternativa. „Nedaleké stanice Böckstein a Mallnitz spojuje železniční tunel. Dopravní vlak, který zde jezdí, přepravuje i auta. Mnoho lidí o této variantě neví, ale místní ji často využívají,“ radí Vítková. Jedná se sice o menší zajížďku, v případě dlouhých kolon však ušetří čas.
Podobně nechvalně známým místem je Brennerský průsmyk na rakousko-italských hranicích. V nejvytíženějších hodinách mezi desátou ranní a čtvrtou odpolední zde můžete strávit i několik hodin. Jeho projetí je dobré naplánovat buď na večerní hodiny nebo naopak velmi časné ráno. Vzhledem k faktu, že se jedná o průsmyk, mnoho výhodných alternativ neexistuje.
V Německu je třeba dát si pozor na dálnici A6 v okolí Norimberku, která bývá pravidelně ucpaná. Pozor také na obchvat kolem Mnichova, tomu je lepší se v pátek a v sobotu vyhnout, můžete zde klidně zůstat stát až 4 hodiny.
Kudy do Chorvatska?
Kdo pro přejezd mezi Rakouskem a Slovinskem využívá dálniční tunel Karavanky, měl by zbystřit. „Tunel se jednou za čas pravidelně čistí a letos to vychází na prázdninové dny. Řidiči tedy musí počítat s jistými omezeními,“ říká Petr Vomáčka z ÚAMK.
Ve Slovinsku se musí mít řidiči podle Vomáčky na pozoru na oblíbené trase spojující město Ptuj a hraniční přechod Macelj. Je to jednoproudá silnice první třídy, povrch je značně rozbitý a pokud se něco stane, neexistuje objízdná trasa a tvoří se dlouhé kolony.
Cesta přes Slovinsko není ale jedinou možnou variantou, zajímavou alternativou je i výlet přes Maďarsko. „Rozdíl mezi cestou přes Slovinsko a přes Maďarsko není příliš velký. Nejede se přes Budapešť, ale přes Csornou a Szombathely. Dokonce se ani nemusí platit za dálniční známky v Maďarsku,“ radí Vomáčka. Tu je třeba zaplatit jen na Slovensku a Chorvatsku. „I s odečtením benzinu se dá takto ušetřit odhadem 500 korun a cesta je jen o 50 kilometrů delší. Přes noc si ale v Maďarsku dejte pozor na lesní zvěř,“ dodává Vomáčka
Slovinsku by se měla vyhnout zejména větší auta. Pro vozidla, která mají více než 1,3 metru na přední nápravě, je nutné zakoupit jinou dálniční známku, která je téměř třikrát dražší.
V samotném Chorvatsku bývá kritická situace zejména u mýtnice Záhřeb-Lučko. V sobotu se zde pravidelně směrem na jih tvoří více než čtyřkilometrové kolony, a to i přes šest otevřených bran. Opačným směrem mohou být zácpy často i delší. „Víkendy jsou v tomto případě skutečně extrémní, v pracovních dnech tu není problém,“ uzavírá Vomáčka.