Pondělí 15. dubna 2024, svátek má Anastázie
130 let

Lidovky.cz

Nomádi

NOMÁDI: Drsňák do terénu Iron Yak skrývá hliníkové srdce

Iron Yak v divočině. Drsný přívěs se v Praze na For Caravan 2023 představí v sériové verzi. Zajímavostí je pneumatický podvozek, který umožňuje nastavit světlou výšku přívěsu. foto: Life Style Camper

Karavanisté už nechtějí trávit léto jen v kempech na ohrazených parcelách. Tomuto trendu jdou naproti karavany do terénu. Jedním z nich je off-roadový obytný přívěs Iron Yak, který přijíždí se severu.
  11:00

Vypadá, že přežije drsné zachazení a že zvládne vyjížďku do divočiny. Jeho hranaté, přísně účelové tvary jej předurčují, že by si mohl klidně mohl zahrát roli posledního útočiště v nějakém postapokalyptickém filmu. Řeč je o off-road obytném přívěsu Iron Yak.

„Loni jsme na For Caravan představovali předsériovou verzi tohoto obytného přívěsu. Letos máme sériovou produkci,“ vysvětluje Tomáš Vingrálek z firmy LifeStyleCamper, která „Železné Jaky“ do Česka dováží.

Iron Yak přijíždí. Off-roadový obytný přívěs může měnit světlou výšku díky...
Iron Yak v horách. Off-road obytný přívěs se vyrábí v Polsku. Základem...

Layout tohoto přívěsu je příznačný pro tuto kategorii „bydlení na kolech“: v zadní částí se nachází kuchyňka, kterou při provozu chrání vzhůru zvedací dveře. Nechybí vařič, lednice a tekoucí voda. Dvojice cestující spí ve střední části, která je přístupná dvojicí dveří po stranách. O tepelný komfort na palubě se stará nezávislé naftové topení. V případě zájmu je možné na střechu doplnit střešní stan, také s možností vytápění, takže pak off-road karavan zvládne ubytovat čtyřčlennou rodinu.

Iron Yak není žádný drobeček: celková délka karavanu je 472 cm, výška 191 cm a šířka 208 cm. Hlavním konstrukčním materiálem je hliník, který tvoří jak rám, tak vnější plášť. Pro jízdu v těžkém terénu je přívěs vybavený nastavitelným podvozkem. O změnu světlé výšky se starají vzduchové měchy v těsné součinnosti s palubním kompresorem. Každé kolo se dá nastavit individuálně, což je při kempování v neupraveném terénu velká výhoda. Off-roadový přívěs si nechá v terénu ledacos líbit.

Jak se v karavanu tohoto střihu bydlí? Na rozdíl od klasického obytňáku obyvatelé offroad „Železného Jaka“ žijí venku kolem svého přívěsu. Dovnitř se chodí vyspat, vše ostatní se odehrává pod širým nebem, nebo pod plachtovinou markýzy případně předstanu. O podobné přívěsy se posledních letech zvedla vlna zájmu. Zatímco pohled na křivku prodejů tradičních obytných přívěsů ukazuje prakticky vodorovnou čáru, graf zobrazující počty prodaných minipřívěsů a karavanů do terénu připomíná křivku hodnoty bitcoinu v manické růstové fázi.

„Původně jsem si myslel, že cílová skupina budou myslivci a rybáři. Ale kupodivu máme hodně zákazníků z řad aktivních lidí, kteří jezdí za turistikou. Zájemci se rekrutují z řad turistů, kteří už nechtějí spávat pod stanem, či z nadšených cyklistů. Všem těmto aktivním lidem poskytuje přívěs jako Iron Yak zázemí,“ vysvětluje Tomáš Vingrálek z LifeStyleCamper. Ten bude hostem besedy s návštěvníky pražského veletrhu For Caravan v pátek 15. 3. od 13:00 ve vstupní hale v sále číslo 7.