Laika Kreos
Polointegrované vozy okupují první příčky v prodejích obytných aut. Důvod? Nabízejí nejlepší poměr ceny a užitných vlastností. Pro rodinu v klasickém evropské formatu 2+2 představují první volbu. Jenže toskánská značka obytných aut Laika se rozhodla, že spojí značnou dávku luxusu, italského desingu a propracovaných technických řešení do polointegrovaného auta. Výsledkem je Laika Kreos 5009.
Laika Kreos 5009
|
Do interiéru Italove vmáčkli hned dvě vinotéky. Jedna je přímo v obytné části na dosah z postele - velmi praktické. Druhá pak v obrovské garáži patrně pro případ, že na palubě víno došlo. Kuchyňský kout si nezadal s dobře vybavenou kuchyní v bytě, ve vystavovaném modelu nechyběla myčka na nádobí, trouba na pečení či mikrovlnka.
„Pro milovníky technických detailů bych uvedl, že Kreos má v základu vyhřívanou a osvětlenou dvojitou podlahu s funkcí akumulace tepla. Úložné prostory v podlaze jsou přístupné zvenku i zevnitř vozidla. Je to ideální model pro zimní kempování,“ uvedl Vladimír Záhorec z Karavan Centra Morava, které vozidlo vystavovalo. (Více o voze čtěte ZDE).
Je jasné, že s takovou zátěží na palubě a při délce téměř osm metrů se takový obytný automobil nemůže vejít do hmotnostního limitu 3,5 tuny.Takže majitel musí počítat s řidičákem na náklaďák.
Kdyby šlo o hodnocení jednou větou, znělo by takto: „Laika Kreos 5009 je vůz pro spokojené stáří vyšší střední třídy s řidičákem skupiny C.“
Iron Yak
„Stany na kolečkách“ jdou proti trendu. Statistiky z posledních let v tuzemsku ukazují pokles zájmu o obytné přívěsy. Jediným segmentem, který mezi přívěsy roste, jsou minikaravany a jejich klony do terénu. Prodejci sborem vypráví, že tyto přívěsné vozíky si kupují akční lidé, kteří chodili po horách s batohem. Jenže trochu zestárli, do hor a mimo civilizaci je to stále táhne, ale chtějí se pohodlně vyspat a mít alespoň minimální zázemí. A tak si kupují malé karavany.
Iron Yak
|
Iron Yak, který představila společnost Lifestylecamper.cz , vychází z této filozofie. Dospělý člověk si v něm pohodlně sedne a netluče se hlavou o strop. V zadní části je obvyklá kuchyňka s dvouplotýnkovým vařičem. Přívěs má nezávislé topení, vnější sprchu s teplou vodou a na střeše solární panel.
Navíc Iron Yak nezapře svým vnějším designem inspirací z Austrálie, která je zemí zaslíbenou pro karavany do terénu. Technicky se nejedná o „holátko“, neboť podvozek je pneumatický. Systém umožňuje regulovat světlou výšku nad terénem a dokonce nastavovat výšku každého kola zvlášť. Vyrovnávací klíny nejsou potřeba, karavan si cestovatelé „srovnají“ do vodorovné polohy upouštěním či přidáváním vzduchu ve vacích u kol.
A k tomu design, který vypadá brutálně postapokalyptický. Hrany, šedá barva, černá kola s terénním vzorkem. Základem konstrukce je hliník, takže tabulková váha přívěsu je 1 250 kg.
S vytápěným střešním stanem a promyšleným předstanem představuje Iron Yak alternativu pro čtyřčlennou rodinu pro nezávislé cestování.
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvExpediční Tatra 4x4 Jitka
Kopřivnická automobilka začala typ 815 sériově vyrábět před čtyřiceti lety. Červená expediční Tatra 4x4 byla v letňanských halách nepřehlédnutelná. Její typové označení T815-2T5RA3.45Z jasně ukazuje, že patří do kmene „osmsetpatnáctek“. Pro rodinné cestování si jí nechal postavit Václav Kvapil. Na první pohled, že za projektem stál strojař, milovník aut a srdcař.
Expediční tatrovka Jitka
|
Tatrovácké chassis si vybral primárně proto, že Tatra je česká automobilka. „Líbí se mi, jak se jí daří obstát ve světovém byznysu. Myslím, že to auto už z podstaty ukázalo, co umí. Šlo mi i o to, postavit vůz se vzduchem přímo chlazeným motorem, s co nejjednodušším podvozkem a nepředělávat nějaké staré auto,“ vysvětlil Kvapil.
Jeho zadání pro nástavbu bylo brutální. Expediční kamionu musí fungovat v rozmezí teplot od - 40 až +50 stupňů Celsia. Tedy od zimy, která panuje za severním polárním kruhem až po vedra v centrálních oblastech Saudské Arábie. „Veškeré úpravy na tatrováckém podvozku dělala firma Partner Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm (u zrodu rodinné firmy Partner Ipex byl po Sametové revoluci jeden z řidičů expedice Tatra kolem světa Dalibor Petr - pozn. red.).
Nástavba vznikla v KOV Velim a na vozidle se podílela i moje firma Laser Centrum CZ Liberec, kde jsme si na základě výkresů spoustu věcí vyráběli svépomocí. Na elektrické části se podílel Karel Prokop z České Lípy, který dělá karavany,“ popisuje Václav Kvapil zrod vozu, který pokřtil Jitka.
Hymer Venture S
Kdo by si myslel, že obytné auto pro dva s cenovkou začínající na šestku a pokračující dalšími šesti čísly, je v tuzemsku prakticky neprodejné, dopustil by se těžkého omylu. Pražský dealer značky Hymer dostal zatím „přidělené“ tři vozy novinky zvané Venture S a všechny jsou rezervované. „Zamluvili si je lidé, kteří už nějaké karavany měli, nebo mají a chtějí něco výjimečného,“ popisuje Petr Nikodém z Caravan Metropol.
Hymer Venture S
|
Přitom terénní Hymer má za sebou rychlou kariéru. V roce 2019 německý výrobce představil koncept off-road obytné vestavby na podvozku Mercedes-Benz. Designerské cvičení, řeklo by se. Hymer tohle auto dotáhl v roce 2022 do sériové výroby. A v Česku si jej zájemci mohli poprvé na veřejné výstavě prohlédnout na For Caravan 2023 v Praze.
Na prohlídku auta se stála fronta. Na první pohled je z interiéru cítit inspirace lodní architekturou: dřevěné obložení stěn v zadní obytné částí. Výklopná část u zadního sezení může sloužit jako terasa a opět připomíná lodní palubu. Hymer jako první stavitel obytných aut přichází u sériového modelu s nafukovací zvedací střechou, která ukrývá místo na spaní.
Místo obligátních skříněk jsou uložné prostory právě ve schodišti vedoucí do horní ložnice. Prostě auto našlapané vtipnými nápady. Ale je to vestavba pro dva cestující a i tato základní posádka bude bojovat s úložnými prostory. Hymer Venture S je jasná volba pro dobrodruha - rentiéra. A opět bude muset umět řídit náklaďák.