Dotazníky vyplnilo na obou stranách hranice přes 1 400 respondentů. Katedra shromáždila a zpracovala data na jaře a v létě spolu s Průmyslovou a obchodní komorou a Technickou univerzitou v Chemnitz (Saské Kamenici) v 11 saských a deseti českých městech.
Cestování za nákupem je na denním pořádku
"Bezprostřední blízkost správního obvodu Chemnitz u hranic České republiky ovlivňuje značné množství obchodních vztahů. Přeshraniční pohyby kupní síly v obou směrech jsou na denním pořádku, ale podrobná studie těchto vzájemných vztahů nebyla dosud provedena," uvedla Ilona Rothe.
ČTĚTE TAKÉ |
Ze studie vyplývá, že Němci kupují v Česku hlavně potraviny, pohonné hmoty a tabákové výrobky. Češi vyhledávají v jihozápadním Sasku vedle potravin drogerii a kosmetické výrobky, oblečení a obuv.
Stejně jako pro Němce je i pro Čechy hlavním stimulem pro nákup v zahraničí cenová výhodnost. Pro české zákazníky jsou dalšími důvody kvalita a širší nabídka, zatímco pro Němce spíše flexibilnější otevírací doba.
Cestování autem
Téměř 90 procent dotázaných Čechů cestuje do jihozápadního Saska vícekrát ročně, do Česka vyjíždí vícekrát do roka 73 procent dotazovaných německých návštěvníků. Nejčastěji používaný dopravní prostředek je z 90 procent automobil. Při nákupu obě strany utratí nejčastěji částku v rozmezí 51 až 100 eur (zhruba 1 300 až 2 500 Kč).
Výsledky šetření, opírající se o teorii i aktuální trendy marketingového výzkumu, shrnuje v Německu vydaná kniha, kterou podpořil Evropský fond pro regionální rozvoj. Je k dispozici studentům obou univerzit, ale zároveň všem zájemcům z podniků, měst, obcí i institucí a organizací, pro které je příhraniční cestovní ruch významný.