„Nejžádanější zájezdy v atraktivních lokalitách v měsíci září jsou už dávno pryč. Jednak lidé daleko více poptávají dovolené v tomto termínu než dříve a také hodně zájezdů se prodalo už v předstihu,“ řekl Daniel Plovajko, tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer. „Koupě zájezdů na první moment byla letos totiž skutečným fenoménem, tak velký zájem o včasný nákup nepamatujeme. Zatímco v loňském roce zákazníci v předstihu vykoupili asi třetinu z naší letní nabídky, letos to bylo více než 45 procent,“ dodal Plovajko.
Nejoblíbenější destinace | |||
1. Chorvatsko (evergreen již několik let v řadě) |
|||
Turecko - hit letošního léta S tím, jak rekordně vzrostl zájem o zájezdy prodávané na první moment (v předstihu), úměrně klesla nabídka zájezdů prodávaných na poslední chvíli. „Zájemcům o dovolenou letos v září můžeme nabídnout podstatně horší zájezdy, než tomu bylo v minulých letech. Nyní jde už jen o výprodej posledních zbytků,“ řekl Tomáš Brejcha, mluvčí cestovní kanceláře Čedok. Podle něj měli letos Češi největší zájem o Chorvatsko, na druhém místě ale už bylo Turecko. „Letní dovolená v Turecku se stala hitem letošního léta. V minulých letech tato destinace zdaleka nebyla Čechy tak poptávána, jako tomu bylo letos,“ dodal.
Podobně i cestovní kancelář Čedok zaznamenala nárůst prodejů letních zájezdů v průběhu letošního jara. Důvodem, proč se lidé stále více přiklánějí od nákupů na poslední chvíli k předčasnému pořízení dovolené, je především daleko širší nabídka zájezdů. Zatímco zájezd last minute je v podstatě výprodej, v předstihu mají klienti na výběr z plné nabídky.
Hlavním důvodem velkého zájmu o zájezdy v září jsou slevy. „Proti hlavní sezoně - červenci a srpnu -jsou zájezdy v září levnější až o 30 procent. Stále přitom v naprosté většině destinací panují ideální klimatické podmínky,“ upozornil Daniel Plovajko. Proto také hodně lidí nechává svou dovolenou právě až na září. Jde podle něj zejména o seniory, rodiny s předškolními dětmi či manželské páry bez dětí.
„Za poklesem cen zájezdů v září proti hlavní sezoně stojí slevy hotelů a leteckých společností. Statistiky pak hovoří jasně, během července a srpna realizuje svou dovolenou z celoročního počtu asi jen polovina Čechů,“ uvedl Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Nabídka nákupu dovolené na první moment funguje v Česku teprve čtyři roky. Za tu dobu si tento způsob prodeje získal značnou oblibu u zákazníků a popularita stále narůstá. Pokračování trendu lze očekávat i v příštím roce. Naopak klesá počet těch, kdo si letní dovolenou kupují se slevou až na poslední chvíli.