Studie pak upozorňuje na velké rozdíly mezi praxí u nás a v zahraničí. „Česká republika je spolu s Řeckem a Walesem mezi zeměmi, které nemají celostátní testování znalostí a dovedností žáků,“ píše se v materiálu, který mají LN k dispozici.
Chybí také jasně stanovené standardy dovedností učitelů. Dalším nešvarem oproti zahraničí je, že ředitelé našich škol jsou nepřiměřeně zatíženi byrokracií. Většinu jejich pracovní doby zabere totiž administrativa. Na zlepšování kvality výuky mají zhruba 20 procent času.
Dalším problémem jsou pak pedagogické fakulty, které nedostatečně připravují budoucí učitele na jejich profesi. Ukázalo se, že se studenti pedagogiky učí hlavně obsah předmětů, praxe se jim ale dostává minimálně. Navíc tyto školy nejsou pro studenty s nejlepšími studijními výsledky atraktivní. Nemalou roli pak hraje i fakt, že čeští učitelé mají mnohem nižší platy než jejich zahraniční kolegové.
Zprávu má prostudovanou i ministr školství Josef Dobeš. S jejími závěry souhlasí. Za alarmující považuje fakt, že neměříme kvalitu na školách a to, jak jsou zatížené byrokracií. Obojí chce proto změnit. Školáky čeká testování v 5. a 9. třídě, byrokracii sníží novela školského zákona, která brzy poputuje do vlády.
PRAXE Z CIZINY * Problém s učitelskou profesí měli i ve Velké Británii. Před čtyřmi lety se v hodnocení prestiže u mladých lidí umístila na 92. místě. Nyní skočila na místo první. * Ve Velké Británii pomohlo, když se zvedly platy. Tamní učitelé mají zrychlený kariérní postup a zvláštní systém odměňování pro nadprůměrné začínající učitele. Roli hrála i mediální kampaň se známými osobnostmi.