Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Co opravdu obsahuje Lisabonská smlouva?

Co opravdu obsahuje Lisabonská smlouva jste se ptali odborného asistenta Střediska mezinárodních studií VŠE a vedoucího katedry evropské integrace Vysoké školy mezinárodních vztahů Zbyňka Dubského.

UKONČENO

Přestože Lisabonská smlouva rozděluje českou společnost, málokdo opravdu ví, co by její přijetí pro ČR znamenalo. Ústavní soud sice rozhodl, že není v rozporu s českou ústavou, ale mýty, které se o dokumentu tradují, na pravou míru neuvedl. Co opravdu obsahuje Lisabonská smlouva jste se ptali 8. prosince od 10:00 odborného asistenta Střediska mezinárodních studií Jana Masaryka VŠE Praha a vedoucího katedry evropské integrace Vysoké školy mezinárodních vztahů Zbyňka Dubského.

položených otázek: 58 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (7.12.2008 21:06) Pavel
Upřímně řečeno, mám obavy z toho, že přijetím LS se posuneme k "sovětizaci" EU. Kolem schvalování LS vidím hodně ideologie a tlaku. Připomíná mi to doby komunismu (viz Irsko). Budete hlasovat tak dlouho dokud ji neschválíte. Není to metla na členské státy, aby např. jejich parlamenty schválili zákony podle přání Bruselu (eutanázii, homosexuální svazky, potraty, antidiskriminační zákon a já nevím, co si ještě vymyslí)?
ODPOVĚĎ (8.12.2008 17:42)
Máte pravdu v tom, že lze vysledovat v souvislosti s LS poměrně mnoho emocí, snad i ideologie a tlaku, což lze ovšem vnímat nejen jako součást diskuze, ale rovněž již zmiňovanou skutečnost, že státy spojily již značné úsilí se základní reformou EU a obávají se zřejmě dalšího maratónu nesnadných jednání, pokud by nevyšlo její přijetí. K druhé části dotazu, na legislativním procesu se nadále budou i po přijetí LS podílet i státy (přestože většinou budou rozhodavat kvalifikovanou většinou). Nejdná se tedy pouze o přání Bruselu, ale máte pravdu v tom, že v určitých případech může být názor ČR přehlasován.
OTÁZKA (7.12.2008 17:49) Marek
Mohl byste krátce shrnout, k čemu má být evropská ústava dobrá? Prosím nepoužívat slovo "zjednodušení" :-), ale přehled toho, co bych od ústavy čekal: kdo má mít moc zákonodárnou, výkonnou, soudní. Do jakých orgánů budeme volit "poslance", jak často, jaké budou mít "poslanci" kompetence. Jak se bude ustanovovat "vláda" a komu se bude zodpovídat. Bude existovat někdo jako "prezident"? Bude EU zahraniční politika? Bude právo přijaté evropským "parlamentem" nadřazeno právu přijatému českým parlamentem? Bude existovat něco jako evropský ústavní soud, který bude moct zrušit zákony přijaté zákonodárnými orgány v ČR? Atd...
ODPOVĚĎ (8.12.2008 17:55)
Jedná se o velmi komplexní otázku. Mimochodem slovo zjednodušení bych v žádném případě nepoužil, ale spíše pokus o větší koherenci (zejména ve vnějších aktivitách) a přehlednost, někdy se jako téměř zprofanovaný termín používá slovo efektivita. Každopádně LS není ústavní smlouvou (to nebyla ani předchozí "ˇustava") a neoděluje jasně zákonodárnou, výkonnou a soudní moc. Co se týče kompetencí parlamentu, dochází k jeho mírnému posílení vzhledem k tomu, že nyní bude procedura spolurozhodvání, kdy se rovným dílem podílí na přijetí legilastivy společně s Radou EU (tedy státy), pravidlem, podobně vzrostou jeho pravomoce ohledně přijímání rozpočtu EU, jeho podoba bude podle LS 750 poslanců (+předseda parlamentu - tedy 751 - ústupek Itálii, která na poslední chvíli vyžadovala ještě jedno křeslo)a volen nadále na 5 let. Za "vládu" EU lze vzdáleně považovat Komisi (ne ve všech oblastech, zejména ne v oblasti společné zahraniční a bezpečnostní politiky), ta je odpovědná Evropskému parlamentu. Bude nově existovat funkce předsedy ("prezidenta") Evropské rady, zvolená osobnost do této pozice bude organizovat zasedání Evropské rady (setkání nejvyšších představitelů), předsedat jim a zastupovat rovněž EU navenek. Zahraniční politika EU již exsituje, dle ES by mělo zejména docházet k posílení soudržnosti jednotlivých aktivit EU navenek (to i pomocí fce Vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku, který bude zároveň místopředsedou Komise). O nadřazenosti práva nemusí nakonec rozhodovat konstatování v LS, ale jedná se o přijímanou praxi od 60. let. Nepředpokládá se vznik žádného nového speciálního "ústavního soudu EU".
OTÁZKA (7.12.2008 18:52) Jan Sammer
Článek 345 (bývalý článek 295 Smlouvy o ES): Smlouvy se nijak nedotýkají úpravy vlastnictví uplatňované v členských státech. To je nepřijatelné, dává to volnou ruku zločinnému manipulování se soukromým majetkem.
ODPOVĚĎ (8.12.2008 17:56)
Jedná se o konstatování, které státy považují za důležité, aby nedocházelo v této oblasti k pokusům o "vměšování do vnitřních záležitostí".
OTÁZKA (7.12.2008 18:16) Palmac
Porad se mi zda, ze Lisabonska smlouva je predevsim raj pro dalsi bujeni "evropske" administrativy, ktera ma smysl hlavne pro karieru uredniku, bujeni mrakodrapu plnych kancelari s kafkovskym podtextem. Na toto konstatovani asi neni jednoducha odpoved v jedne vete?
ODPOVĚĎ (8.12.2008 18:01)
Samozřejmě platí, že tento proces s sebou přináší administrativní zátěž a je rovněž známo, že admnistrativa má bezpochyby často schopnost hájit svoji existenci (jak nazýváte "bujet"). Toto platí i pro "evropskou" rovinu vládnutí, snad jistou útěchou může být, že admnistrativa dnes tvoří zhruba 6% výdajů rozpočtu EU a ve srovnání s objemem činnosti, který plní si nevede špatně. Samozřejmě se jedná o věc názoru a nemusíte souhlasit s tím, že právě veškeré aktivity jsou nezbytné a zda systém není zbytnělý. Osttaně podobně jako mnohé státy i Eu se snaží tzv. "bojovat" s byrokratickou zátěží.
OTÁZKA (8.12.2008 9:56) Petr Hartl
Dobrý den, bylo by prosím možné krátce srovnat fungování EU pod Lisabonskou smlouvou s fungováním USA? Prosím o zdůraznění hlavních rozdílů. Děkuji, Hartl
ODPOVĚĎ (8.12.2008 18:09)
Dobrý den, jsem si vědom toho, že nedpovídám podle Vašeho zadání, ale srovnávat LS a ústavu USA není možné, neboť LS je stále smlouvou řešící vztahy organizace, která se skládá z nezávislých států. LS se ovšem rovněž soustředí dále něž předchozí smlouvy na práva občana (Listina základních práv a svobod). Nadále platí, že zatímco USA je federativním státem, EU je mezinárodní organizací svého druhu (sice se společnou měnou - ne ovšem pro všechny členské státy, ale nikoliv jednotnou vnější politikou...). Fungování EU pod LS tedy i nadále bude charakteristické tím, že členské státy si uchovají své základní fce, zejména v oblasti vnější politika a bezpečnosti.
OTÁZKA (8.12.2008 10:26) Jirka
V jakém rozsahu jsou zajištěna práva nemocných, zdravotně hendikepovaných a důchodců, i starobních a jak je zajištěno jejich dodržování v jednotlivých státech EU? Děkuji za úplnou odpověď.
ODPOVĚĎ (8.12.2008 18:10)
Děkuji za otázku, bohužel nejsem schopen na ní odpovědět.
OTÁZKA (8.12.2008 10:53) Michal
Dobrý den, dala by se ústava USA předělat na ústavu EU? Mají ji přehlednější a drobek stručnější. Myslíte že EU spěje k federaci, že by za další generace byla úplně jednotná, jeden prezident atd. děkuji za odpoved
ODPOVĚĎ (8.12.2008 18:17)
Jedna věc je určitá inspirace, druhá historická a věcná podmíněnost vzniku ústavního systému USA. Proto je asi zřejmě velmi obtížné vycházet při úvahách o případné federalizaci Evropy z modelu druhé strany Atlantiku. Souhlasím ale s tím, že stručnost a jasnost by tím inspirativním prvkem (tedy pokud Evropa někdy k takovým úvahám dospěje). K druhé části otázky, predikce budoucnosti při dnešní dynamice mezináorrních vztahů je obtížná, po federaci v Evropě "snila" určitá část elit v podstatě již konce 18. století, ale předpokládám, že (a sám to naznačujete) nejedná se o aktuální otázku a skutečná jednota Evropy, či federalizace, nadále bude zůstávat cílem určité skupiny, vizí k jejímuž naplnění se ovšem nelze přibližovat bez vůle evropských občanů (evropského "lidu").
OTÁZKA (7.12.2008 18:09) Tomas
Dobry den. Mohl by jste mi, prosim, ve zkratce osvetlit co v Lisabonske smlouve vybec je? Absolutne tomu nerozumim, a informaci mam opravdu jen minimum. Cele toto "kriceni" kolem Lisabonske smlouvy na me spis pusobi jakymsi vyhrozovanim ze strany evropskych politiku a nasi opozice, ze pokud Lisabonska smlouva nebude, tak s nami zatoci, nebo skoncime v izolaci - pletu se? Toto preci neni relevantni diskuze o smerovani a usporadani EU. Jsem si jisty, ze naprosta vetsina naseho naroda netusi co pro nas Lisabonska smlouva znamena, absolutne postradam jakoukoliv diskuzi o obsahu Lisabonske smlouvy, jak si to mam vysvetlit? Tak, ze na nas politici kaslou?A jeste jedna mini otazka, jak je to z pravniho hlediska s novym hlasovanim Irska o Lisabonske smlouve (referendum) - muze byti vubec platne? Dekuji Vam za odpovedi. :o)
ODPOVĚĎ (8.12.2008 18:39)
Dobrý den, pokusím se alespoň stručně odpovědět na změny v LS a důvody jejího vzniku, LS měla zvýšit transparentnost a efektivitu činnosti EU, k tomu má přispět mimo jné získání právní subjektivity, poměrně jasné rozdělení pravomocí EU, jasnější formulace principu subsidiarity a nově je definován princip proporcionality (zjednodušeně co EU může činit a co by mělo být konáno na úrovni státu nebo nižší), významným způsobem jsou zapojeny národní parlamenty (mohou posoudit návrh, zda není v rozporu s principem subsidiarity – pokud více než 1/3 pak by měla přihlédnout k jejich stanovisku – „žlutá karta“ a pak může napadnout u ESD). Expanze pravomocí EU je pak v zásadě možná pouze změnou smluv, jenom ve výjimečných případech rovněž jednomyslným souhlasem všech států (toto ovšem je často kritizováno jako expanze pravomocí bez souhlasu parlamentů členských států EU). K nejsledovanějším patřila samozřejmě institucionální reforma, možná ještě přesněji ty její charakteristiky, které byly přímo spojeny s rozdělením moci. Východisko pro reformu představovala vlastně pouze shoda, že výsledná reforma má být podkladem pro efektivní a transparentní fungování celého institucionálního systému na straně jedné při zachování institucionální rovnováhy na straně druhé. A zároveň bylo jasně, že vytváření nových institucí bude omezeno na minimum. Proto institucionální reforma vychází z již existující a ve většině přináší pouze zpřehlednění a zjednodušení. Nyní pouze heslovitě: Jedná se o rozšíření oblastí pro hlasování kvalifikovanou většinou. V nejcitlivějších oblastech (daně, rozpočet, zahraniční politika) zůstává jednomyslné rozhodování, nebo je alespoň možné použít mechanizmus tzv. „záchranné brzdy“, který umožní zemi zablokovat rozhodnutí, zavádí stálé předsednictví v Evropské radě, modifikuje předsednictví v Radě ministrů, a vytváří post Vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku, reforma mechanismu při hlasování kvalifikovanou menšinou – existence dvojí většiny (musí souhlasit 55% členských států a 65% obyvatel EU. Blokační menšina je 35% obyvatel minimálně ve čtyřech státech.). Komise - do roku 2014 bude mít každá členská země vlastního komisaře. Poté bude Komise redukována na počet Komisařů zastupujících 2/3 členských států (budou vybíráni tak aby v jednotlivých funkčních obdobích bylo zastoupení spravedlivé). Komise musí pracovat v součinnosti i se státy, které nemají svého Komisaře. Široká možnost pro posílenou spolupráci. V případě teroristického útoku je možné uplatnit klauzuli solidarity. Otevírá se možnost užší spolupráce v obraně – strukturovaná spolupráce. K Vaší poslední otázce, Irsko již opakovalo referedum v případě Lisabonské smlouvy a bylo to zplatné považováno.
OTÁZKA (8.12.2008 10:11) stan
Dobry den, prosim o odpoved na otazku: co noveho, pozitivniho prinese Lisabonska smlouva Ceske republice oproti nynejsimu stavu.
ODPOVĚĎ (8.12.2008 18:48)
Dobrý den, v předchozí odpovědi jsem se soutředil na některé změny oproti stávajícímu stavu. Nyní k ČR. Tato otázka ovšem musí být viděna v kontextu celé Evropy, ČR může získat v případě větší soudržnosti celé Evropy, kdy je nutné na mnohé problémy reagovat společně, obzvláště, kdy na mezinárodní scéně vyrůstají další důležití hráči (zejména Čína a Indie, posiluje opět pozice Ruska). Samozřejmě pozice středního státu vůči státům velkým bude vždy omezena a ani EU nelze považovat za organizaci, kde bude postavení a velikost států scela potlačena. LS dokonce posiluje v rozhodovacím procesu pozici velkých států, o to ale vlastně zcela nejde, daleko důležitější je skutečnost, že každý členský stát má možnost svůj zájem i podle LS hájit a to navíc ve struktuře, která bude lépe připravena na další rozšiřování a udržení konkurenceschopnosti vůči ostatním regionům. Závisí pak pouze na schopnosti získávat spojence pro své postoje.