Tomu se říká "přilévat olej do ohně". Nevýslovných krutostí se dopouštěla všechna vojska včetně těch, která bojovala za "nejjasnější křesťanská veličenstva", ale turecké nebezpečí (které nebylo žádným střetem civilizací, ale prachsprostým bojem o územní nadvládu, jako každá jiná válka v tehdejší době) vedlo k tomu, že propaganda v habsburské monarchii turecká zvěrstva zveličovala, až mytizovala. Tak zřejmě vznikla legenda o štramberských uších. Dnes se to hodí do krámu (další krásné sousloví) také. Slyšel jsem VŠ profesora, an tvrdil, že kdyby Turci nebyli u Vídně odraženi, možná bychom dnes byli všichni muslimové. Aha? Takže balkánské země, které úpěly pod tureckým jhem (další krásný obrat) několik set let, ať pravoslavné Řecko, pravoslavné Srbsko, katolické Uhry atd., ztratily své náboženství a svou národní identitu?
Souhlas, až na ty uši. Ty se vážou k nájezdům Tatarů ve 13. století v rámci mongolské invaze do Evropy.
Aha, díky za opravu. Ale myslím, že princip je podobný - v lidové slovesnosti se mytizovaly určité reálné obsahy. Jádro bude možná pravdivé, ale kontext se vytratil.
Některé ano. Co třeba Bosna a Hercegovina? Nebo taková Albánie? Ono asi vždy záleželo jak na národu, tak také na jednotlivcích.
A vidíte i zde, kolika lidem nestačila ani více než dvacetiletá okupace od rusáků a možná ze setrvačnosti jim lezou do (_!_) i ještě nyní!
Ještě by mne zajímalo, jak jste přišel na to, že naše monarchie zveličovala zvěrstva turecké muslimské invaze?!?
No, jak myslíte, že by reagoval Bosňan na výhradu, že jeho náboženské vyznání není součástí jeho národní identity? Asi by si za islámem stál, což? K té poslední otázce: jde o to, že se z reality vybere jen to, co se hodí pro nějaké aktuální politické cíle. Příklad: mýtus říká, že české Národní divadlo bylo postaveno díky národní sbírce, venkov přispíval "po troníčcích" a takto jsme si my, národ, sami sobě postavili svépomocí Zlatou kapličku. Ale že největší část peněz na stavbu ND daroval František Josef a členové panovnické rodiny a různé šlechtické rodiny, které zčásti mluvily německy a sídlily ve Vídni, to se zamlčuje, aby nebyl narušen mýtus "Národ sobě", a že tzv. Nové německé divadlo (dnešní Státní opera) vzniklo podobným způsobem, tzn. muselo se částečně financovat z příspěvků běžného lidu (arci českých Němců), protože čeští radní ho financovat odmítli, o tom se také nemluví. Takže v souvislosti s válečnými zvěrstvy to zřejmě bylo něco podobného: ta turecká se malebně zveličila.