130 let

!!!

Česko

POSLEDNÍ SLOVO

Těžko říct, jestli si to ve Studiu Najbrt uvědomili, ale svým novým ostravským logem v podobě tří vykřičníků za názvem města udělali z Ostravy stejnou hysterku, jakou až donedávna bylo jenom Brno. Z pohledu pražského šovinisty je dnes návštěva Ostravy možná ještě více frustrující nežli jít na kafe s brněnským kamarádem dejme tomu do Spolku na Orlí, protože tam ty ukřivděné pindy o tom, co v Brně dokázali a čeho vy si ani nevšimnete, musíte jenom poslouchat. V Ostravě to teď dostáváte písemně. Tři vykřičníky z loga tam teď přidávají ke všemu jako kečup k jídlu ve špatné pizzerii, není to totiž jenom OSTRAVA!!!, ale taky DIVADLO!!!, MUZEUM CITER!!! a (nekecám) GRILOVANÉ KUŘE!!! Město na vás křičí ze všech stran, co všechno umí, co nabízí, chová se k vám jako k nevděčnému milenci, který to tak dlouho opomíjel, že nezbude než mu v tom omočit čumák.

Trojice vykřičníků, což Aleš Najbrt nemůže vědět, protože nechodil do diskusního klubu Kompost na Okoun.cz, má už řadu let na českém internetu kodifikovaný význam (slovně se označují jako „tři hysterické“), používají se jako reakce na informaci, kterou adresát považuje za obzvláště šokantní. Ze svého archivu mohu jako příklad uvést tyto konverzace se dvěma z mých přátel, Fuxoftem a FK: Fuxoft: „Jenze kdyz se pak rozsvitilo, videl jsem, ze to byla velbloudice.“ Baldachyn: „!!!“ a FK: „TV Barrandov rozjede podle informací E15 na podzim například reality show Bubu hledá chlapa o hledání partnera moderátorce Zuzaně Bubílkové.“ Baldachyn: „!!!“.

Z těchto příkladů je vidět, že ovykřičníkovaná Ostrava má pro nezanedbatelný počet našich spoluobčanů ještě další význam. Nicméně je na tom pořád ještě lépe než Kopřivnice, která do svého loga nechala neuměle zakomponovat tvar Tatry 603, takže výsledek vypadá jako vývěsní štít autoopravny, a samotná Praha, jejíž tajemné logo je složené ze dvou nápisů – ve své levé polovině hrdě do světa hlásá „PRA PRA PRA PRA“ a v pravé „HAGUE GAG“. Zatímco ten první nápis lze ještě interpretovat – zřejmě jako symbol starobylosti – ten druhý zůstává enigmou. Proč je nutné v Praze propagovat nějaký holandský humor? A jakému gagu z Haagu se pražští radní tak zasmáli, že ho nechali narvat do loga?

A k čemu vlastně města loga potřebují? Už stovky let mají erby i barvy, takže až Brnu s Ostravou dojde s pražskou přezíravostí trpělivost, budou moci proti pražské zlatočervené vytáhnout pod spojenou červenobílou a modrobílou zástavou, tak nač ta touha po další povrchové identitě? Čeho chce Praha 4 dosáhnout svým logem „ 4 – milujeme čtyřku“ (kromě toho se co nejvíc ztrapnit tak okázalou kopírkou slavného „I New York“)? On ji opravdu někdo miluje? A víc Hodkovičky, nebo Krč? Nebo naopak tamní radní opravdu věří, že když to bude napsáno na každém kandelábru, někdo jejich čtvrť milovat začne? A jsou lidé označení třemi vykřičníky skutečně tak odlišní od lidí s R a klepítky (Rakovník) či s „pestrobarevným čtyřúhelníkem s mírně zaoblenými hranami“ (jižní Čechy), jak různorodost jejich výtvarných identit naznačuje? Neměli bychom mít naopak všichni nějaké společné logo, ptáte se možná, něco výstižného, co nás charakterizuje jako národ? Ptáte se proto, že jste už zapomněli na oficiální logo České republiky složené z pěti různobarevných a různotvarých komiksových bublin, které lze snadno interpretovat tak, že jsme národ kverulantů, který neustále pindá a nic neponechá bez komentáře. Tak proč by zrovna loga měla být výjimkou.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás