Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

100 let pražských autobusů

Česko

PRAHA Na počátku dvacátého století ovládaly ulice Prahy tramvaje. Spojovaly všechny tehdejší důležité čtvrti kromě jediné. Na Hradčany totiž kvůli strmému stoupání z Malé Strany zkrátka nevyjely. Vedení města přišlo proto s novinkou: do příkré Nerudovy ulice nasadilo první pražský autobus. Stalo se tak před sto lety - 7. března 1908.

První linka byla tedy dlouhá 1,6 kilometru a vedla z Malostranského náměstí Nerudovou ulicí přes náměstí Hradčanské na Pohořelec. Autobusy od čtyř výrobců (Laurin a Klement, Fiat, Gaggenau a Ariés) tu jezdily v patnáctiminutových intervalech, vešlo se do nich 15 cestujících a prudké stoupání zdolávaly jen s velkými obtížemi.

Nový dopravní prostředek přitahoval od začátku problémy. Byl značně nespolehlivý - vozy i několik dní vůbec nevyjely - a ani bezpečnost prý nebyla příliš vysoká.

Proto nad celým provozem visel Damoklův meč. O jeho zrušení město uvažovalo už po první nehodě v listopadu 1908, definitivně se však rozhodlo po té druhé, ke které došlo o rok později.

Při jízdě Nerudovou ulicí se tehdy autobusu značky Gaggenau přetrhl hnací řetěz. „Vůz se náhle rozběhl. Zapnul jsem motor a přitáhl jsem více brzdy, ale marně. Až pod Thunovým palácem se mi podařilo vůz na hromadu šutru zatočiti a tím let značně zmírniti,“ popsal krkolomnou jízdu řidič Josef Vaigl. Přestože se nikomu nic nestalo, dopravce provoz autobusů v Praze bez váhání zrušil. Do ulic se podstatně modernější a spolehlivější autobusy vrátily až v polovině dvacátých let.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!