Správně vyplněné hlášení o dopravní nehodě je důležité kvůli pojistce – právě z povinného ručení viníka totiž budou uhrazeny opravy poškozeného vozidla. „Všichni účastníci nehody by měli mít svůj stejnopis formuláře se všemi podpisy, nicméně nejdůležitější je, aby měl jeden originál zejména poškozený účastník. Tento formulář se následně zašle na pojišťovnu, která kompenzuje následky havárie,“ připomíná Rudolf Bicek z advokátní kanceláře Schönherr.
Návod, jak formulář vyplnit, vydala například Česká kancelář pojistitelů (online je k dispozici na www. ckp. cz). Na internetu najdete i nejpoužívanější vzor, Evropský záznam o dopravní nehodě, který v papírové podobě distribuují řidičům pojišťovny.
Kurz právní sebeobranyNový seriál LN od 22. ledna, který vám poskytne užitečné rady a právní vodítka k různým sporným životním situacím. Předplatitelé získají přístup k právním vzorům nejčastějších smluv a dokumentů. |
Záleží však pouze na poškozených, aby si ohlídali naplnění všech práv, které jim dávají zákony k dispozici. Jak upozorňuje Rudolf Bicek, pojišťovna by měla zaplatit plnou cenu nových dílů, které byly při nehodě poškozeny. Pokud by něco takového odmítala, je potřeba se ozvat. „Mnohé pojišťovny plnění krátí z důvodu amortizace. Takové jednání však v mnoha případech neodpovídá požadavkům občanského zákoníku ani judikatuře českých soudů, a je třeba se vždy proti krácení plnění u pojišťovny odvolat,“ říká Bicek.
Dodává, že pokud se pojistné krytí z povinného ručení na některé škody nevztahuje, je nutné tyto škody uplatnit přímo u viníka nehody. Pokud by snad viník povinné ručení vůbec neměl, poškozenému nezbyde nic jiného než se obrátit na Českou kancelář pojistitelů. Jiná situace pak nastává, pokud si poškozený platí takzvanou přímou likvidaci škody. O věc se pak stará přímo jeho pojišťovna.
Pokud po havárii nikdo nepozoruje škodu, pojišťovnu není třeba informovat. „Nicméně pokud byste měli podezření, že na vozidle mohlo dojít ke škodě, která na první pohled není viditelná, ale může se projevit později, doporučujeme záznam o dopravní nehodě pro každý případ sepsat. Pozdější prokazování takové nehody může být problematické,“ radí Bicek.