Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Almodóvar pro jednou jen hladí

Česko

I přes její efektní název nabízí slavný španělský režisér Pedro Almodóvar ve své novince emoce úhledně zabalené: Rozervaná objetí jsou rutinní melodrama.

Nejznámější španělský režisér současnosti Pedro Almodóvar je v pozici, kdy už nemusí nikomu nic dokazovat. Jestli je na vrcholu kariéry, stal se pro něj tento moment mrtvým bodem. Ke svým šedesátinám si někdejší bořič konvencí a sexuálních tabu nadělil film natočený na autopilota. Hrdinou Rozervaných objetí je scenárista Harry Caine - někdejší filmový režisér, který při autonehodě přišel o zrak i o milovanou ženu. Dramatické okolnosti ho přimějí k tomu, aby se ke čtrnáct let staré tragédii v myšlenkách a ve vyprávění vrátil. Ztracenou láskou byla začínající herečka Lena, která vystupovala v jeho posledním filmu Dívky a kufry. Ten produkoval její bohatý milenec Ernesto Martel, Lena se však na place zakouká do režiséra, jenž se tehdy ještě jmenoval Mateo Blanco...

Na místě jsou všechny rekvizity řádného melodramatu. Láska, jíž osud nepřeje, dávné trauma, fatální zranění, minulost přesahující do současnosti, nevyslovená tajemství... Se stejným žánrem i stavebním materiálem Almodóvar pracuje pravidelně, většinou jej však s láskyplnou ironií shazoval. Tentokrát po nás chce, abychom dojemnou historku brali vážně.

Almodóvar je natolik výtečný režisér, že Rozervaná objetí stojí v rámci melodramat velmi vysoko a otevřenému kýči se jim daří vyhýbat. Film se však zároveň nikdy nenadechne, neprobudí k životu, neodlepí od země. Vše je v něm roztomile barevné, pečlivě omyté a úhledně naaranžované, jen jen sklouznout do žaludku jako ta rajčata, která v Dívkách a kufrech krájí představitelka Leny Penélope Cruzová. Dokonce i vypjaté momenty, jako když Harry poslepu osahává obrazovku se zpomaleným záběrem ztracené životní lásky, působí podivuhodně bezkrevně a neživotně. Jistě za to může i to, že Mateo/Harry a Lena nejsou zrovna sympatičtí: on je sebestředný sukničkář, ona přelétavá krasavice, která se nechává vydržovat (byť původně z omluvitelných důvodů, neboť potřebovala peníze na péči o umírajícího otce).

Almodóvarsky „velké“ emoce tak nakonec nepřinesou mladí milenci, nýbrž zhrzený Ernesto: skutečně drtivé jsou právě až scény, v nichž si nechává odbornicí odečítat ze rtů Lenina slova režisérovi.

Rozervaná objetí jsou velmi zručně natočená, a kdyby nebyla dítětem svého otce, hodnotil by je jeden i lépe. Almodóvar si však v jejich závěru sám udělá medvědí službu: pustí divákovi kus „Mateova“ filmu. Dívky a kufry jsou najednou všechno to, čím mohla být i Rozervaná objetí: svěží, vtipné, hubaté, mají nakažlivý šmrnc. Samozápalné vlastní vášní jako snímky, jež Almodóvar točil dřív. Teď se

***

HODNOCENÍ LN *** z ****

Rozervaná objetí Los abrazos rotos) Španělsko 2009 Scénář a režie: Pedro Almodóvar Kamera: Rodrigo Prieto Hudba: Alberto Iglesias Hrají: Penélope Cruzová, Lluís Homar, Blanca Portillová, José Luis Gómez, Tamar Novas, Rubén Ochandiano a další Distribuce v ČR: HCE Premiéra: 3. 9. 2009

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!