130 let

Americké aerolinky se spojují

Česko

Drahé palivo a silná konkurence z Evropy nutí letecké společnosti v USA ke slučování. Vznikají tak noví obři

NEW YORK Velkými změnami nejspíš v blízké době projde americká letecká doprava. Přední společnosti American Airlines a Continental Airways jednají o alianci a ve hře jsou také fúze s dalšími aerolinkami, ze kterých mohou vzejít noví světoví giganti.

Největší americká letecká společnost American Airlines je podle agentury Reuters v pokročilé fázi jednání o vytvoření aliance se svým dosavadním rivalem Continental Airways. Zároveň jedná i o možném spojení s dalším přepravcem US Airways. Pokračuje tak sílící trend slučování největších hráčů na trhu.

Zadní vrátka má připravená i Continental, která zase zvažuje převzetí společnosti United Airlines. Ta je zakládajícím členem jedné ze tří největších leteckých aliancí Star Alliance a spojením obou firem by vznikla světová jednička s více než 100 tisíci zaměstnanci a obratem 35 miliard dolarů.

Jedná každý s každým Vedení Continental Airways se teprve rozhodne, zda pro ně bude akvizice výhodnější než aliance s American Airlines. Jsou to přitom sotva dva týdny, kdy byla oznámena další obří fúze aerolinek Delta Air Lines a Northwest Airlines, které se chtějí stát světovým lídrem. Spojení Continental Airways a United Airlines by je ale z této pozice sesadilo.

Vývoj v americké letecké dopravě se tak pomalu mění v nepřehlednou síť, kde jedná každý s každým. Všichni se shodují v tom, že fúze a aliance jsou možná jedinou cestou, jak se bránit prudce rostoucím cenám leteckého paliva, dopadům slábnoucího výkonu ekonomiky a stále silnější konkurenci přepravců z Evropy. Adeptů na pozici světové jedničky by nakonec v závislosti na výsledku jednání mohlo být ještě více.

Ani další letečtí přepravci totiž neztrácejí čas. Například United Airlines a US Airways, které jsou samy předmětem zájmu svých největších konkurentů, jednají i o vzájemném sloučení. Na trhu v USA tak nyní nelze vyloučit prakticky žádnou kombinaci a situace se může ještě stupňovat.

Americké aerolinky se po teroristických útocích na New York a Washington v září 2001 ocitly v problémech a celkem nashromáždily ztráty za zhruba 35 miliard dolarů. Po pěti letech vytrvalého poklesu se situace stabilizovala a dopravci teď vidí novou šanci právě ve fúzích. Měli by lepší postavení na trhu a mohli by zefektivnit letový řád. Nakonec by podle expertů zřejmě mohli sáhnout i ke zdražení letenek.

Aliance zase firmám umožňuje vzájemné zastupování při méně obsazených letech a mohou těžit také ze společného značení letů a marketingových programů.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás