Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Autem do zahraničí jen se zelenou kartou

Česko

Hranice lze dnes přejíždět bez cestovního pasu, ale nevyplatí se jet bez zelené karty, která dokládá zaplacení povinného ručení.

Vyjet do ciziny bez tzv. zelené karty. Motoristé na to doplatí nejen při vlastní havárii, ale i při silničních kontrolách. Každý stát totiž chce mít jistotu, že jak hmotné škody, tak škody na životě a zdraví, které svým vozidlem způsobíme na jeho území ostatním účastníkům silničního provozu, budou uhrazeny.

Podle Jaroslava Besperáta z České podnikatelské pojišťovny je ale rizikem i nemít sjednáno havarijní pojištění. Jeho význam roste se čtvercem vzdálenosti od našich hranic. Odtah nepojízdného vozidla do vlasti je drahý a opravy aut v cizině jsou ještě nákladnější.

Každá škoda se posuzuje jinak. „Pojistné plnění z havarijního pojištění se hradí podle cen platných v ČR. Naprosto jinak je to ale u povinného ručení,“ říká Patrik Balla z Wüstenrot pojišťovny. Tam se pojistné plnění řídí podle zákonů státu, ve kterém havarujete. Střetneme-li se třeba v Rakousku s Italem, náhrada z povinného ručení se bude řídit rakouskými ustanoveními. Poškodíte-li ve stejné zemi své vozidlo vlastní vinou, dostanete peníze z havarijního pojištění podle českých smluvních ujednání.

Amortizace může ovlivnit náhradu škody Besperát říká, že havarijní pojištění nebere zřetel na amortizaci vyměňovaných náhradních dílů. Jinak je tomu u povinného ručení, kde v návaznosti na stáří se vždy při úhradě pojistného plnění odečítá hodnota opotřebení. Je-li u osmiletého vozu například vyměňován blatník, předpokládá se, že už bude značně prorezlý a vyplacená náhrada z povinného ručení bude malá. Jiná je situace, když vlastník vozu za pomoci dokladů prokáže, že poškozený blatník vyměňoval třeba před rokem. Pak se tato skutečnost zohlední. U havarijního pojištění toto dokazovat není nutné - amortizace se zde neodčítá.

„Výjimkou ale je, když dojde k totální škodě. Limitem pojistného plnění z havarijního pojištění totiž je tzv. obvyklá cena vozu. Jestliže škoda na vozidle tuto obvyklou cenu překročí, pojistné plnění z havarijního pojištění je rovno obvyklé ceně vozu po odpočtu dílů vozidla, které jsou použitelné, a které lze prodat.“ vysvětluje mluvčí Kooperativy Marek Vích.

Havarijní pojištění lze sjednat i jako krátkodobé. Tuto možnost nabízejí Kooperativa, UNIQA, Allianz, Česká pojišťovna a Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP).

Příklad ceny krátkodobého havarijního pojištění Vůz Škoda Fabia, (objem 1400 ccm, pořizovací cena 350 000 Kč, spoluúčast 5%):

* Kooperativa: krátkodobé pojištění sjednané nejméně na jeden měsíc vyjde na 2450 korun včetně poplatku za povinné ručení. Podmínkou je mít u tohoto pojišťovacího domu uzavřeno povinné ručení.

* ČPP sjednává toto pojištění minimálně na tři měsíce a například 49letého muže z malého města bude stát 2740 Kč.

* UNIQA nabízí krátkodobé havarijní pojištění nejméně na měsíc a přijde na 2560 korun.

* Česká pojišťovna sjednává krátkodobé havarijní pojištění nejméně na 14 dní. Přijde na 1164 korun.

* Allianz umožňuje uzavřít krátkodobé havarijní pojištění minimálně na 3 měsíce za 3500 Kč (např. Praha) a za 2870 Kč (menší města).

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...