Vyjet do ciziny bez tzv. zelené karty. Motoristé na to doplatí nejen při vlastní havárii, ale i při silničních kontrolách. Každý stát totiž chce mít jistotu, že jak hmotné škody, tak škody na životě a zdraví, které svým vozidlem způsobíme na jeho území ostatním účastníkům silničního provozu, budou uhrazeny.
Podle Jaroslava Besperáta z České podnikatelské pojišťovny je ale rizikem i nemít sjednáno havarijní pojištění. Jeho význam roste se čtvercem vzdálenosti od našich hranic. Odtah nepojízdného vozidla do vlasti je drahý a opravy aut v cizině jsou ještě nákladnější.
Každá škoda se posuzuje jinak. „Pojistné plnění z havarijního pojištění se hradí podle cen platných v ČR. Naprosto jinak je to ale u povinného ručení,“ říká Patrik Balla z Wüstenrot pojišťovny. Tam se pojistné plnění řídí podle zákonů státu, ve kterém havarujete. Střetneme-li se třeba v Rakousku s Italem, náhrada z povinného ručení se bude řídit rakouskými ustanoveními. Poškodíte-li ve stejné zemi své vozidlo vlastní vinou, dostanete peníze z havarijního pojištění podle českých smluvních ujednání.
Amortizace může ovlivnit náhradu škody Besperát říká, že havarijní pojištění nebere zřetel na amortizaci vyměňovaných náhradních dílů. Jinak je tomu u povinného ručení, kde v návaznosti na stáří se vždy při úhradě pojistného plnění odečítá hodnota opotřebení. Je-li u osmiletého vozu například vyměňován blatník, předpokládá se, že už bude značně prorezlý a vyplacená náhrada z povinného ručení bude malá. Jiná je situace, když vlastník vozu za pomoci dokladů prokáže, že poškozený blatník vyměňoval třeba před rokem. Pak se tato skutečnost zohlední. U havarijního pojištění toto dokazovat není nutné - amortizace se zde neodčítá.
„Výjimkou ale je, když dojde k totální škodě. Limitem pojistného plnění z havarijního pojištění totiž je tzv. obvyklá cena vozu. Jestliže škoda na vozidle tuto obvyklou cenu překročí, pojistné plnění z havarijního pojištění je rovno obvyklé ceně vozu po odpočtu dílů vozidla, které jsou použitelné, a které lze prodat.“ vysvětluje mluvčí Kooperativy Marek Vích.
Havarijní pojištění lze sjednat i jako krátkodobé. Tuto možnost nabízejí Kooperativa, UNIQA, Allianz, Česká pojišťovna a Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP).
Příklad ceny krátkodobého havarijního pojištění Vůz Škoda Fabia, (objem 1400 ccm, pořizovací cena 350 000 Kč, spoluúčast 5%):
* Kooperativa: krátkodobé pojištění sjednané nejméně na jeden měsíc vyjde na 2450 korun včetně poplatku za povinné ručení. Podmínkou je mít u tohoto pojišťovacího domu uzavřeno povinné ručení.
* ČPP sjednává toto pojištění minimálně na tři měsíce a například 49letého muže z malého města bude stát 2740 Kč.
* UNIQA nabízí krátkodobé havarijní pojištění nejméně na měsíc a přijde na 2560 korun.
* Česká pojišťovna sjednává krátkodobé havarijní pojištění nejméně na 14 dní. Přijde na 1164 korun.
* Allianz umožňuje uzavřít krátkodobé havarijní pojištění minimálně na 3 měsíce za 3500 Kč (např. Praha) a za 2870 Kč (menší města).