Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Autobusy jezdí plynuleji díky navigačnímu systému

Česko

PRAHA Dopravní podnik objevil výhody GPS. Pomocí tohoto navigačního systému zajišťuje přednost autobusů na křižovatkách a sleduje jednotlivé vozy.

Na základě monitorování pak může společnost ROPID, která organizuje dopravu v Praze a okolí, upravovat jízdní řády, aby lépe vyhovovaly potřebám dopravců i cestujících.

Systém GPS se uplatňuje hlavně v křižovatkách, kterými pak díky němu autobusy plynuleji projedou. „Dopravci používají GPS, které jsou namontovány v autobuse. Navíc mají inframajáky, které komunikují radiovým přenosem se semaforem,“ vysvětlil mluvčí společnosti ROPID Filip Drápal.

Jak to funguje v praxi? Světelná signalizace pozná, když se vůz městské hromadné dopravy blíží ke křižovatce. Systém porovná čas s jízdním řádem a pokud zjistí, že autobus nejede v předstihu, rozsvítí se na semaforu zelená. Tím však celý proces nekončí, autobus je dál sledován a když projede křižovatkou, semafor ví, že už může opět naskočit červená.

„Snažíme se čím dál více zpřesňovat polohu autobusů, aby křižovatka o autobusu věděla ve správnou chvíli,“ řekl mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený s tím, že pak je možné červenou rozsvítit už ve chvíli, kdy je autobus teprve v křižovatce.

Dopravní podnik ale také může pomocí GPS zjistit, v jaké zastávce se vůz zrovna nachází. Časy se průběžně sledují a vyhodnocují. „Pokud se zjistí, že autobus jezdí pozdě, nebo naopak napřed, tak se po nějaké době jízdní řády upravují,“ dodal Drápal. Změny tak doznal například jízdní řád linek 136 a 177, které jezdí dlouhé trasy přes celé město.

Semafor díky GPS pozná, když se vůz městské dopravy blíží ke křižovatce

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!