130 let

Autobusy jezdí plynuleji díky navigačnímu systému

Česko

PRAHA Dopravní podnik objevil výhody GPS. Pomocí tohoto navigačního systému zajišťuje přednost autobusů na křižovatkách a sleduje jednotlivé vozy.

Na základě monitorování pak může společnost ROPID, která organizuje dopravu v Praze a okolí, upravovat jízdní řády, aby lépe vyhovovaly potřebám dopravců i cestujících.

Systém GPS se uplatňuje hlavně v křižovatkách, kterými pak díky němu autobusy plynuleji projedou. „Dopravci používají GPS, které jsou namontovány v autobuse. Navíc mají inframajáky, které komunikují radiovým přenosem se semaforem,“ vysvětlil mluvčí společnosti ROPID Filip Drápal.

Jak to funguje v praxi? Světelná signalizace pozná, když se vůz městské hromadné dopravy blíží ke křižovatce. Systém porovná čas s jízdním řádem a pokud zjistí, že autobus nejede v předstihu, rozsvítí se na semaforu zelená. Tím však celý proces nekončí, autobus je dál sledován a když projede křižovatkou, semafor ví, že už může opět naskočit červená.

„Snažíme se čím dál více zpřesňovat polohu autobusů, aby křižovatka o autobusu věděla ve správnou chvíli,“ řekl mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený s tím, že pak je možné červenou rozsvítit už ve chvíli, kdy je autobus teprve v křižovatce.

Dopravní podnik ale také může pomocí GPS zjistit, v jaké zastávce se vůz zrovna nachází. Časy se průběžně sledují a vyhodnocují. „Pokud se zjistí, že autobus jezdí pozdě, nebo naopak napřed, tak se po nějaké době jízdní řády upravují,“ dodal Drápal. Změny tak doznal například jízdní řád linek 136 a 177, které jezdí dlouhé trasy přes celé město.

Semafor díky GPS pozná, když se vůz městské dopravy blíží ke křižovatce

Autor: