Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Automobilky svedou boj o nové policejní vozy

Česko

PRAHA Ministr vnitra Ivan Langer chystá pro výrobce automobilů lukrativní zakázku.

Počínaje příštím rokem chce ministerstvo vnitra nakoupit několik tisíc vozů pro policisty. Těm dosud slouží především škodovky, z nichž jsou některé staré deset let a dosluhují.

Ministrův záměr, o němž jako první informovaly HN, spustí souboj automobilek na území ČR. Kdo ho vyhraje? Ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek tvrdí, že největší šanci má opět Škoda. „Je pravděpodobné, že čeští policisté budou jezdit českými automobily. Navíc služební octavie využívají i policisté v Řecku nebo Izraeli. Když se tyto vozy osvědčily v zahraničí, nevidím důvod, proč by v nich neměli jezdit čeští policisté,“ řekl LN Šípek.

Chcete přihrádky pro granáty? Dostanete je Ostatní automobilky se ale nehodlají této zakázky jen tak vzdát. „Škodě budeme schopni konkurovat. A to nejen cenou, ale i servisním vybavením. A pokud bude potřeba, můžeme interiér našich vozů přebudovat tak, aby vyhovoval potřebám policie. Takže pokud budou nutné speciální přihrádky, například pro granáty, uděláme je,“ konstatoval mluvčí Hyundai Petr Vaněk.

Pokračování na straně 14

O lukrativní policejní zakázku je mezi automobilkami velký zájem. Škoda Auto má konkurenci

Dokončení ze strany 1

O miliardovou zakázku má zájem nejen mladoboleslavská Škodovka, ale i její konkurenti. „O zakázku budeme určitě usilovat. Naše společnost se chystá nabídnout své vozy veřejné správě, jednotlivým ministerstvům i krajským úřadů. To znamená institucím, které v současné době využívají hlavně škodováckých octavií,“ řekl mluvčí Hyundai Petr Vaněk.

Pro nošovickou továrnu Hyundai ale bude důležitý časový plán ministerstva vnitra. Automobilka totiž funguje ve zkušebním provozu a na sériovou výrobu naskočí až v březnu 2009, kdy chce celkem vyrobit dvě stě tisíc vozů.

Zájem o dodávku policejních vozů je i v ostatních automobilkách. „Určitě jsme schopni dodat policii adekvátní vozy. Bude ale záležet na podmínkách výběrového řízení,“ uvedl fleet manažer Toyoty Jakub Kühnl.

Škoda se ale konkurence nebojí. V současnosti je totiž výhradním dodejcem automobilů pro většinu českých ministerstev. Podle vyjádření mluvčího Škody Auto Jaroslava Černého takovou zkušenost žádná jiná automobilka v tuzemsku nemá. „Naše vozy se osvědčily a nevidím důvod, proč by neměly i v budoucnu. Víc už k tomu nemám co říct,“ dodal Černý.

Při koupi nového vozu ale Češi stále více pokukují po zahraničních značkách. Podíl Škody Auto na celkovém prodeji aut v České republice se proto postupně snižuje. Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) se podíl za posledních patnáct let snížil ze tří čtvrtin na třicet sedm procent. Cena škodovek totiž roste, a některé zahraniční automobilky tak na českém automobilovém trhu posilují.

Velkou roli bude při výběru vhodného kandidáta hrát cena i typ nabízených vozů. „Je možné, že pro dálniční policii se budou nabízet vhodnější značky jako Hyundai, Ford nebo Opel,“ dodal ředitel sekretariátu SAP Antonín Šípek. Daleko menší šanci podle něj bude mít továrna TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile), jež vyrábí především menší automobily, které policii nemusí vyhovovat.

Policii by mělo na začátku příštího roku chybět až pět tisíc aut. Celkem jich vlastní dvanáct tisíc. Poslední významnou investicí do zastaralého vozového parku byl v roce 2003 nákup sedmi set octavií, fabií a fordů pro dálniční policii za čtyři sta deset milionů korun.

Nákup vozů chce přitom ministerstvo zaplatit za prodej budov a pozemků. Ministr Langer v Hospodářských novinách zmínil, že už v příštím roce bude chtít ministerstvo prodat několik lukrativních objektů v Praze a ve středních Čechách.

Většina automobilek proto bude s ministerstvem vnitra o možných dodávkách automobilů jednat. „Se státní správou už máme zkušenosti. Například pro ministra životního prostředí Martina Bursíka a jeho spolupracovníky na ministerstvu dodáme šest vozů. Samozřejmě na hybridní pohon,“ dodal Kühnl.

Autor: