Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Autosedačky svádějí k riskování, míní experti

Česko

PRAHA Seděly připoutané v autosedačce, a stejně zemřely. Takový osud potkalo loni šest dětí, které doplatily na riskantní jízdu svých rodičů.

Za tyto nehody může podle dopravních expertů paradoxně i uzákonění povinného kotvení dětí v autosedačkách, které začalo platit 1. června loňského roku. Řidiči po tomto datu sice děti důsledně poutají, ale o to více riskují. „Řidiči spoléhají na to, že když mají dítě v sedačce, tak se při nehodě nemůže nic moc stát. Opak je pravdou. Všechny ty smrtelné nehody se staly ve vysoké rychlosti, při níž nemá dítě ani v té sebelepší autosedačce žádnou šanci,“ říká dopravní odborník Jaroslav Hořín.

Podle údajů z policejní nehodové statistiky loni zemřelo na českých silnicích sedm dětských spolujezdců. Šest z nich bylo při havárii upoutáno v sedačce. Pouze jedno neukotvené dítě je pozitivní jev. Potvrzuje se tak, že řidiči ctí zákon a děti skutečně poutají. A sedačky pomáhají. Celkový počet usmrcených dětí totiž ve srovnání s minulým rokem klesl o polovinu.

Velkým nešvarem řidičů, který může mít pro jejich děti katastrofální následky, je ale špatná montáž sedačky či výběr sedačky zcela nevhodné.

Pokračování na straně 4

Dokončení ze strany 1

Dopravní experti apelují na řidiče, aby si uvědomili, že autosedačka není nezničitelná. „Dětská autosedačka účinně chrání dítě, ovšem v případě riskantní jízdy a následného střetu ve vysoké rychlosti ať již s jiným vozidlem, nebo s pevnou překážkou se její účinnost snižuje,“ píše se například na webových stránkách organizace BESIP.

Totéž se snaží říci řidičům i sami výrobci autosedaček. „Výrobci v návodech deklarují, že autosedačka prošla crash testem v padesátikilometrové rychlosti. Právě takovou zátěžovou zkoušku jim totiž předepisuje norma Evropské unie,“ vysvětluje Jan Bartoš ze společnosti Autoseating, která distribuuje autosedačky dvou předních světových výrobců.

Vůbec nejpřísnějším testem autosedaček je simulace čelního střetu při rychlosti 64 kilometrů za hodinu. Při takové síle nárazu už málokterá ze sedaček obstojí na výbornou. „Lidé si musí uvědomit, že když v sedmdesáti nabourají do stromu, tak jejich dítěti žádná, ani ta nejdražší sedačka nepomůže,“ apeluje na šoféry Hořín.

Pravidla převozu dětí v autosedačkách jsou v Česku velice přísná. Každé dítě menší než 150 centimetrů a lehčí než 36 kilogramů musí sedět v autosedačce. Větší děti musí mít pásy. Platí pouze dvě výjimky. Povinnost vozit autosedačky se netýká taxíků a starých vozů, které nemají na zadním sedadle pásy.

***

13 mrtvých za víkend

Uplynulý víkend byl co do smrtelných nehod vůbec nejtragičtějším od začátku letošního roku. Při dopravních nehodách a neštěstích zemřelo na českých silnicích celkem třináct lidí. Kromě řidičů automobilů jsou mezi oběťmi i cyklisté a motorkáři.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!