Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Půlroční rekonstrukce Barrandovského mostu začíná, dopravní kolaps nenastal

Česko

  7:16aktualizováno  11:21
V pondělí ráno dělníci zahájili poslední etapu rekonstrukce Barrandovského mostu. Opravy zahrnují práce, které byly původně plánované na letošní a i na příští rok. Rekonstrukce by ale nakonec měla trvat pouze do konce letních prázdnin. Podle informací z místa to vypadá, že průjezd je o několik minut delší než obvykle, větší kolony se netvoří.

Podívejte se i na naše další nekonečné přenosy

Sledovat na iDNES.tv

Doprava podle silničářů a magistrátu nevybočuje z běžného pondělního rána. Hustší doprava je podle mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbory Liškové především na Jižní Spojce a na Strakonické. „V okolí Barrandovského mostu zatím žádnou nehodu v souvislosti s jeho rekonstrukcí neregistrujeme,“ řekl iDNES.cz v 8:30 policejní mluvčí Richard Hrdina.

Silničáři začali s opravami v pravém jízdním pruhu ve směru z Braníku na Smíchov, pro řidiče zůstanou průjezdné tři pruhy. Do levé části mostu se práce přesunou v červnu. Řidiči poté budou moci jezdit po již opravené části.

„Začali jsme vlastně již o víkendu, kdy jsme odstranili svodidla, a pokud to šlo, tak i zábradlí. V současné době se frézuje, to znamená vozovkové souvrství tak, abychom se co nejrychleji dostali na beton, který budeme potřebovat dále vyztužovat a zpevňovat,“ řekl v pondělí Josef Richter, náměstek ředitele Technické správy komunikací (TSK).

Stejně jako u jižní části soumostí je ve špatném stavu také mimo jiné právě vozovkové souvrství, které je na různých místech různě silné, někde je to podle Richtera 27 a jinde 14 centimetrů. Na jižním mostě je souvrství tvořeno ze tří vrstev, a sice ochranné izolace, litého asfalt a obrusné ložné vrstvy. „My použijeme na severním mostě pouze dvě vrstvy, obrusnou a ložnou, vynecháme izolaci na UHPC betonu, protože není potřeba, ten beton je naprosto vodotěsný a ochranu izolace jako takové. Most tak bude lehčí,“ vysvětlil Richter.

Letošní práce se dotknou nejen povrchu mostu, ale také jeho vnitřní části. „Ve III. etapě budeme pracovat na severní polovině severního mostu (blíže k Podolí) a přilehlém chodníku na římse. Jedná se o dva pravé pruhy ve směru z Jižní spojky a nájezdu z Modřanské ulice na Smíchov. Celá římsa s chodníkem, včetně vozovkového souvrství, izolace a vyrovnávajícího betonu, bude kompletně zbourána a vše bude postaveno nově,“ uvedla TSK na webu.

Ve IV. etapě se pak práce přesunou na jižní část severní konstrukce, tedy na dva levé pruhy od Jižní spojky na Smíchov.

„Rekonstrukce se uskuteční i uvnitř mostu a vznikne zde nové předpětí, což je jednou z technologicky nejnáročnějších prací,“ napsala TSK na webu.

Už v pátek večer silničáři začali s vyznačováním objízdné trasy, v sobotu ráno pak zprovoznili rampu u Lihovaru, kterou využijí řidiči jedoucí ze Strakonické ulice do Braníka, a vyznačili další dopravní opatření na mostě. V sobotu také uzavřeli nájezdovou rampu ze Strakonické ulice. Ta zůstane uzavřená po celou dobu letošních oprav.

V sobotu ráno silničáři zprovoznili rampu u Lihovaru, kterou využijí řidiči jedoucí ze Strakonické ulice do Braníka.

V roce 2023 TSK dokončila rekonstrukci jižní strany mostu ve směru od Smíchova do Braníku a na rampě z ulice K Barrandovu. Práce trvaly od května do září a obešly se bez vážnějších komplikací.

Letošní práce na opravách započaly výměnou ložisek na severní straně mostu. Poté na začátku února přípravné práce uzavřely chodník a cyklopruh v Modřanské ulici.

Kvůli rekonstrukci mostu je také upravený provoz MHD. Autobusová linka 125 ze Skalky na Smíchov je zkrácená do zastávky Háje. Zbylou část trasy z Hájů na Smíchovské nádraží zajišťuje náhradní autobusová doprava X125.

Sloučení dvou etap oprav oznámili zástupci TSK a magistrátu v únoru. Původně byly opravy naplánované do čtyř let, sloučení umožňuje zkrátit proces o rok a vyhnout se tak dopravním omezením v roce 2025.

Silničáři i vedení metropole si od sloučení dvou etap slibují časovou i finanční úsporu. „V konečném důsledku je tento zvolený postup správně,“ zhodnotil rozhodnutí Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro dopravu.

Barrandovský most z roku 1983 je součástí městského okruhu a do nedávné doby nebyl nikdy opravován. Tvoří ho severní, po kterém se jezdí z Braníku na Smíchov, a jižní most, který vede dopravu opačným směrem. Denně ho přejede přibližně 140 tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze.

Rekonstrukce Barrandovského mostu začala před třemi roky, kdy TSK opravovala spodní část a pilíře. Práce na jižní části mostu ve směru ze Smíchova do Braníku se uskutečnily loni a předloni.

Autoři: ,