Bárta se domnívá, že s pomocí Číňanů ušetří, za vzor dává zapojení čínských firem do výstavby dálnic v Polsku.
Tento plán však kritizují tuzemští stavbaři. „Naše stanovisko je k tomu naprosto zamítavé, současná snaha ministra Bárty je velká chyba,“ řekl generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek. Tvrdí, že trh je otevřený a může k nám přijít kdokoli. Není proto nutné Číně vyjednávat zvláštní podmínky.
Opatrný je i ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek. Má obavy hlavně z dumpingových cen a ohrožení české zaměstnanosti. „Budu se ohrazovat proti tomu, aby práci domácím firmám braly zahraniční firmy jen proto, že můžou využívat dotací zahraničních vlád,“ uvedl včera Kocourek na setkání stavebních firem.
S Bártovým pastupem nesouhlasí ani ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS): „Rozumím snaze ministra dopravy Bárty šetřit. Jen nerozumím zvolené cestě. Šetřit za cenu pokřivení tržních podmínek v Česku mi nepřijde správné. A jako člen české vlády budu vždy preferovat práci pro české firmy a zaměstnance.“
Ani případ Polska není bez chyby. Evropské komisi se například nelíbí, že Polsko do veřejné zakázky pustilo čínskou firmu v situaci, kdy evropští podnikatelé v Číně ke státním tendrům rovný přístup nemají.