Dokonce se pustilo do výstavby dálnic jako druhý stát na světě – hned po Německu.
První myšlenka na stavbu dálnice spojující republiku od západu na východ se objevila v roce 1935. „Velmi to souviselo s rozvojem motorismu. Dokonce se to později nazývalo exploze třicátých let,“ říká historik Václav Lídl.
Další impulz přišel od obuvnického magnáta Jana Antonína Bati. Ten přišel s myšlenkou vybudování páteřní komunikace napříč Československem v roce 1937. Baťa vydal knihu, která se jmenovala „Budujeme stát pro 40 000 000 lidí“. V knize je jako hlavní podmínka pro hospodářský růst zmiňováno vybudování moderních a kapacitních dopravních sítí s využitím všech druhů dopravy. „Baťa byl jedním z největších propagátorů výstavby dálnic u nás,“ uvádí Lídl.
Za války se dálnice stavěly také, ale v menší míře. Po válce se dálnice začaly v menší míře dostavovat, ale v roce 1950 byla většina prací na dopravních stavbách přerušena. Další výstavba začala až v roce 1966.