Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Boj o ceny končí, ve hře je čas

Česko

  14:04
Brno - Jak se nejlépe přepravit mezi Brnem a Prahou? Rychle, levně a komfortně. Ceny klesly na minimum, válka dopravců se přesouvá do oblasti luxusu a času.
Nádraží (ilustrační foto)

České dráhy zrušily zvýhodněné jízdné Praha-Brno. foto: Lidové noviny

Míč v souboji je zatím na straně největšího dopravce, provozovatele žlutých autobusů Student Agency. Jediným, kdo ho umí srážet na kolena, jsou počasí a havárie blokující dálnice. Jeho autobusy však často při rozhodování cestujících vítězí i nad cestou autem.

Dvě stovky kilometrů mezi oběma městy urazí za 150 korun a za optimálních podmínek za dvě a půl hodiny. "Její autobusy zahraniční výroby lákají jednoznačně velké množství klientů. Vítězí cenou i nabídkou," uznává Miroslav Řepa ze společnosti Čebus, která byla ještě před několika lety dominantním dopravcem. Po nástupu Student Agency se věnuje jiným cílům. "Nikdy nebyla doprava mezi Brnem a Prahou dobrá jako teď," potvrzuje Řepa fakt, že kromě noci jedou spoje každou půlhodinu i častěji.

Nejužívanější nemusí být nejlevnější Student Agency přitom není nejlevnější - její konkurent Tourbus nabízí jízdu za 140 i méně korun a podobně jsou na tom i další firmy. V ceně jízdenky ale nemají nápoje, tiskoviny ani pohledné stewardky. "Zaplatím sice víc, ale mám za to luxusní servis," míní Karel Mládek, který pravidelně mezi největšími městy republiky cestuje.

Autobusoví dopravci si navíc mohou lebedit: České dráhy vloni zrušily zvýhodněné jízdné na trasu Brno - Praha, které bylo nižší než cena autobusů. I když autodopravci tvrdí opak, podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského nenastává přeliv cestujících. "Cestu vlakem lze pořídit od několika desítek korun až po nejdražší typ jízdenky za 601 korun, obvykle se ceny pohybují mezi 180 a 200 korunami u vlaků Eurocity," připomíná Šťáhlavský.

Dráhy sází na jistotu: trasa kolejí je sice o čtvrtinu delší než dálnice, ale vlak nezastaví tak snadno špatné počasí. "Nějakých deset minut zpoždění není tragédie. Navíc ve vagonech lze v klidu pracovat," nedá na vlak dopustit další z cestujících Jana Pilařová. Největší problém tak drahám nepůsobí autobusoví konkurenti, ale výpadek vlaků Pendolino: s největším přepychem měly trasu ujet za 2 hodiny a 23 minut, kvůli poruchám ale jezdí náhradní vlaky. Méně luxusní a jedou o čtvrt hodiny déle.

Od počátku prosince opět funguje i letecké spojení Prahy a Brna. České aerolinie obnovily dvakrát denně linku, kterou samy dříve pro ztrátovost zrušily. Nyní si více věří, doufají zejména v ty, kteří z pražského letiště cestují dál. Konkrétnější informace si ale zatím firma nechala pro sebe. "Přepravní výsledky linky Brno - Praha budou k dispozici až koncem měsíce. Dosavadní vytíženost linek nicméně odpovídá našemu očekávání," sdělila LN mluvčí ČSA Jitka Novotná.

Oficiální statistiky počtu přepravených na konkrétním úseku nezveřejňují ani dráhy či přepravci.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!