Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
130 let

Lidovky.cz

Cadbury se pod křídla Kraftu nechce

Česko

Nabídka Kraftu na převzetí cukrovinkového gigantu Cadbury je „nezajímavý návrh“. Napsal to předseda představenstva Cadbury Roger Carr v otevřeném dopise šéfce Kraftu.

LONDÝN/PRAHA „Čokoládový souboj“ o Cadbury pokračuje už druhý týden. Britský výrobce cukrovinek potvrdil o víkendu, že o nabídku Kraftu na převzetí nestojí.

Přes devět a půl miliardy liber (asi 203 miliardy korun), které podle aktuálního pátečního kurzu akcií nabízí Kraft společnosti Cadbury, „zásadně nereflektuje aktuální hodnotu Cadbury jako samostatné společnosti.“ Uvedl to v otevřeném dopise šéfce Kraftu Irene Rosenfeldové předseda představenstva britského výrobce cukrovinek Cadbury.

„Podle vašeho návrhu by byla Cadbury absorbována do konglomerátu Kraftu, který se vyznačuje nižším růstem, což je nezajímavá představa, která je v přímém v rozporu s naší strategií pokračovat ve svém byznysu jako čistě cukrovinková společnost,“ napsal Carr v dopise.

Nabídka Kraftu, která kombinuje přímou platbu akcionářům Cadbury a výměnu akcií, se snížila z 10,2 miliardy liber ze 7. září, protože akcie Kraftu investoři prodávali a padal i kurz dolaru k libře.

Akcie Cadbury naopak v reakci na nabídku Kraftu na převzetí rostly. Podle analytiků, které oslovila agentura Bloomberg, se může úspěšná nabídka, kterou by představenstvo Cadbury bylo ochotno akceptovat, vyšplhat až na 937 pencí za akcii. Kraft nabídl původně jen 745 pencí za akcii.

Právě na pohyb akcií Kraftu upozorňuje ve svém dopise i Carr. „Nabídka nemá jasnou hodnotu, právě kvůli pohybům ceny akcií Kraftu od vašeho oznámení.“ Firma Cadbury chce zůstat nezávislá. Přijala čtyřletý plán restrukturalizace, která má provozní marži společnosti - tedy měřítko ziskovosti firmy - vrátit nad deset procent. Na základě plánu chce výkonný ředitel Cadbury Todd Stitzer uzavřít patnáct procent továren a postupně propouštět ve všech regionech, kde je Cadbury aktivní.

Podle analytiků je nicméně spojení obou firem logické, vytvořily by protiváhu konglomerátu Mars-Wrigley a obřímu švýcarskému koncernu Nestlé. Cadbury je silná na rozvíjejících se trzích, Kraft má zase kvalitní distribuční systém. Obě firmy se navíc dobře doplňují, a proto by nedošlo pravděpodobně k problémům s antimonopolními úřady. S nimi by naopak měli problém další potenciální zájemci. Většina analytiků oslovená agenturou Bloomberg se domnívá, že námluvy Kraftu a Cadbury budou dále pokračovat a americký potravinářský gigant svou nabídku výrazně zvýší až na 900 pencí za akcii. Navíc dojde zřejmě i ke zvýšení hotovostní částky nabídky, což má povzbudit akcionáře, aby s prodejem svých akcií do rukou Kraftu souhlasili.

***

Fúze Čokoládové námluvy Americká firma Kraft Foods má celosvětově 98 tisíc zaměstnanců a 167 továren. V roce 2008 měla tržby 42 miliard dolarů. Vlastní mimo jiné značky Jacobs (instantní káva), Dadák (káva), Figaro (čokoláda), Milka (čokoláda), Philadelphia (sýr). Cadbury je druhým největším výrobcem cukrovinek na světě. Zaměstnává 46 tisíc lidí. Loni měla tržby 5,4 miliardy liber. Prodává pod značkami Cadbury Dairy Milk (čokoláda), Trident (žvýkačky) a Halls (pastilky).

Autor: