Tři z devíti uchazečů o funkci prezidenta přehled s informacemi o financování kampaně v daném termínu neuvedli, řekl Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Neuvedl ale, kdo pochybil. Jedním z nich byl Pavel Fischer, informace již jeho tým doplnil. Čtvrtý kandidát měl informace o dárcích v poznámce a kandidát Michal Horáček neuvedl nic, protože si kampaň platí sám. Zbylí čtyři kandidáti uvedli přehled v plném rozsahu. Úřad zváží další kroky. Za pochybení může dát pokutu až 300 000 korun.
Financování prezidentských kampaní: nejtransparentnější je Horáček, nejméně průhledný Zeman |
Kandidáti vykazovali dary a takzvané bezúplatné plnění - například pomoc od spolupracovníků a dobrovolníků nebo náklady na jízdné. Bezúplatné plnění tvoří u kandidátů vesměs menší část nákladů na kampaň. Třeba Michal Horáček za kampaň utratil ze svého 29,4 milionu korun a dalších 250 000 korun účtuje jako bezúplatné plnění. Jiří Drahoš přiznal dary téměř 34 milionů a nepeněžité plnění 1,9 milionu, Mirek Topolánek vykázal dary 9,4 milionu a bezúplatná plnění za 1,3 milionu. U Zemana je ale situace opačná. Nepeněžitá plnění činí 17 milionů a dary 4,5 milionu.
Zemanova ‚nekampaň‘ je hrazena z bezúplatných plnění
Z darů na transparentním účtu Zemana nebyly zaplaceny žádné náklady. Volební kampaň současného prezidenta je tak hrazena z bezúplatných plnění. Většinu reklamy za Zemana zaplatila Strana práv občanů, která měla v minulosti v názvu slovo Zemanovci, spolek Přátelé Miloše Zemana vedený Zemanovým kancléřem Vratislavem Mynářem nebo firma Euro - Agency. Odkud čerpaly peníze tyto organizace z uveřejněného výpisu nevyplývá. Podle Outlého ani jeho úřad nemá informace o tom, odkud tyto organizace peníze získaly. Není to však porušení zákona, protože zákon nereflektuje možnost volební kampaně v této formě, ve které může jiná organizace působit jako jakýsi prostředník.
Zeman uváděl, že kampaň nepovede. Po Česku se ale objevilo velké množství billboardů a plakátů, znovuzvolení Zemana podporuje i reklama v novinách. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím. Organizace Transparency International v pondělí uvedla, že vzhledem k billboardům a online reklamě musela stát Zemanova kampaň desítky milionů. Kampaň označila za neprůhlednou.
Problémy s financováním byly i před 5 lety
Problémy s financováním kampaně měli kandidáti již při první přímé volbě prezidenta před pěti lety. Senátní mandátový a imunitní výbor pak konstatoval, že zákonná pravidla zcela nedodržel žádný z devíti kandidátů. Senátní audit se však tehdy nezabýval možným financováním mimo transparentní účet, ale pouze údaji, které obdržel od kandidátů.
Kandidáti před pěti lety chybovali například v tom, že transparentní účet pro financování kampaně neuzavřeli dnem vyhlášení volebních výsledků. Platilo to zejména pro Miloše Zemana a Jana Fischera, kteří ještě dlouho po volbách spláceli své závazky a přijímali příspěvky na své volební účty. Podle médií měl před pěti lety nejnákladněji kampaň vítěz voleb Zeman, který vydal asi 37,2 milionu korun.