Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Čech další globální ikonou

Česko

Brankář Chelsea FC Petr Čech se má podle některých informací stát novou tváří globální komunikační kampaně značky Adidas. Ani jedna strana tuto informaci zatím nepotvrdila, avšak ani nevyvrátila. „Marketingový potenciál značky Čech“ podle výzkumu v současnosti sílí.

PRAHA Informaci o nadcházejícím globálním reklamním angažmá Petra Čecha, které se má vztahovat k mistrovství Evropy ve fotbale, přinesl toto pondělí odborný týdeník o reklamě a marketingu Marketing & Media. Týdeník se přitom opíral o nejmenované odborníky na sportovní marketing a o to, že PR manažerka Adidasu ČR Petra Bergmannová před časem v rozhovoru naznačila, že Adidas jedná o připravované TV kampani k Euru 2008 s „jednou velmi zajímavou tváří z lokálních hvězd“. Kampaň by měla odstartovat začátkem jara, pravděpodobně za dva týdny.

„Bohužel tuto informaci nemohu v současné době potvrdit ani vyvrátit,“ sdělila LN Petra Bergmannová ze společnosti Adidas ČR. O nic sdílnější nebyl ani David Trávníček, manažer marketingové společnosti Sport Invest, která Čecha ve věci marketingových smluv zastupuje.

„Z mé strany půjde o relativně jednoduchou odpověď - nic ohledně Adidasu potvrdit nemohu. Ptejte se případně tam,“ uvedl Trávníček pro LN.

Mnoho, nebo málo?

Kampaň pro Adidas by v každém případě nebyla první mezinárodní reklamou, ve které Čech vystupuje - už loni se objevil spolu se záložníkem Chelsea Johnem Colem v celoevropsky vysílaném spotu společnosti Samsung, který běžel i v Česku. Na českém trhu je pak Čech ještě tváří České spořitelny a oděvního řetězce Marks & Spencer. Jeho častý výskyt v reklamách začali kritizovat i někteří reklamní odborníci, podle nichž pak dochází k záměnám produktů, které celebrita propaguje. „Sportovec může být spojený s jednou značkou, ale když je to třeba s pěti, tak je celá komunikace postavená na hlavu. Nevíte potom už, na co zrovna ta či ona konkrétní reklama byla,“ řekl LN například Eda Kauba, kreativní ředitel Euro RSCG Prague. „Nemyslím, že spolupráce se třemi partnery je tak moc. Je ale pravda, že konkrétně loni v září se všechny tři kampaně sešly ve vysílání najednou, a potom to tak mohlo působit,“ reaguje Trávníček.

Síla značky Čech Podle výsledků kontinuálního výzkumu Brand Power, který se zaměřuje na vnímání síly značek českými spotřebiteli, zatím potenciál „značky“ Petr Čech roste.

Výzkum sleduje, jaký vztah mají Češi ke značkám v 80 různých kategoriích (včetně celebrit). Podle emocionálního přístupu ke značkám pak výzkum rozděluje respondenty na milovníky značky, věřící značce, váhající (o značce vědí, ale vztah k ní mají neutrální) a dále na ty, kteří značce nevěří, a na ty, co o ní nevědí. Čech přitom zaznamenal v roce 2007 výrazný růst podílu těch, kteří jej znají a uznávají.

Zatímco v roce 2006 jej podle Brand Poweru neznalo 12 procent dotázaných, dalších 28 procent mu nevěřilo a stejný podíl dotázaných uváděl, že k němu nemá žádný vztah, loni se už ve výzkumu objevila čísla jiná: počet těch, kteří brankáře neznají, klesl na pouhá čtyři procenta, podíl nevěřících na 18 procent a zastoupení váhajících naopak vzrostlo na 40 procent. Vzrostl i podíl těch, kteří Čechovi věří (z 21 na 26 procent) a kteří patří mezi jeho přesvědčené zastánce (z 11 na 12 procent). Mezi českými sportovci jej tak nyní svou „silou značky“ zastiňují pouze desetibojař Roman Šebrle a běžkyně na lyžích Kateřina Neumannová.

Výzkum Brand Power realizuje společnost Ipsos spolu s agenturou Fabrika na vzorku tisíce dotazovaných ve věku od šestnácti do pětašedesáti let.

Graf

Už loni se Petr Čech objevil v celoevropské kampani Samsungu

Jak Češi vidí sílu značky Petr Čech? Vodorovná osa udává pokrytí značkou v % (lidé, kteří znají zmíněné jméno). Svislá udává průraznost značky v % (lidé, kteří oceňují zmíněné jméno). Křivka udává průměr ze všech jmen. Pozice Petra Čecha se proti předcházejícímu roku zlepšila.

Autor: