V období od dubna 2008 do letošního března prodali tuzemští maloobchodníci 1,679 miliardy litrů nealkonápojů, což je o 3,8 procenta méně než o rok dříve. Utržili za ně však přes 15,1 miliardy korun, zhruba o 350 milionů korun více než o rok dříve. „Pokles prodeje nealkonápojů je tažen především ochucenými limonádami, které klesají meziročně v objemu o devět procent,“ řekl Ondrej Štefánik ze společnosti Nielsen. Není však podle něj možné říci, že by Češi omezovali spotřebu u všech ochucených limonád. Roste obliba colových limonád, kterých se prodalo o šest procent více.
Coly stoupají Podle mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Evy Karasové roste prodej zejména colových nápojů, ochucených minerálních vod, energetických nápojů a ledových čajů. „Největší podíl na prodeji nealkoholických nápojů mají minerální vody a sycené nealkoholické nápoje,“ podotkla.
Výkonný tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů Zdeněk Huml uvedl, že spotřeba nealkonápojů se snižuje již pět let. „Jednou z příčin poklesu spotřeby nealkoholických nápojů u nás je zřejmě jejich zdražování v rámci všeobecného růstu cen potravin, způsobeného především zvyšováním cen vstupních surovin.“
I z tohoto důvodu výrobci nealkoholických nápojů odmítají snahu ministerstva životního prostředí, které chce zavést povinné zálohy na PET láhve. Po jejich zavedení by nápoje byly pro spotřebitele ještě dražší a hůře dostupné, uvedl Huml.
Téměř polovinu prodaného objemu nealkonápojů v současnosti reprezentují minerální vody.