Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Češi plní obchody. Kupují dárky a suroviny na pečení

Česko

PRAHA Každoroční prosincová nákupní horečka nabírá na intenzitě. Druhý adventní víkend přilákal do obchodů až o třetinu více lidí, než je běžné během roku. V pátek a v sobotu nakupovali zejména na mikulášskou nadílku, celý víkend pak suroviny na pečení cukroví a vánoční dárky. Uvedli to zástupci obchodních řetězců.

„Proti minulému víkendu jsme zaznamenali nárůst počtu zákazníků o sedmnáct procent, tržby vzrostly až o třicet procent,“ pochvaloval si předvánoční shon ředitel komunikace společnosti Ahold Libor Kytýr. Prodejny v rámci maloobchodního řetězce Albert podle něj nepocítily meziroční úbytek zákazníků ani snížení objemu nákupů. Spíše se měnila jejich struktura a lidé například více kupovali privátní značky - tedy většinou levnější zboží, které obchod prodává pod jednou ze svých vlastních značek.

Uplynulá sobota a neděle byly podle mluvčího řetězce obchodů s elektronikou Proton-Euronics Bohuslava Komína co do tržeb i počtu zákazníků srovnatelné s minulým rokem. „Proti předchozímu víkendu jsme zaznamenali nárůst zhruba o deset procent. Po dlouhé době to byl jeden z těch lepších víkendů,“ dodal. Hitem mezi vánočními dárky podle něj zůstávají od loňska LCD televize, které jsou ale letos až o třetinu levnější. Mezi drobnějšími spotřebiči výrazně vzrostl zájem o domácí espressovače, ale i holící strojky a epilátory.

V hypermarketech Tesco stoupl podle mluvčí Evy Karasové prodej jednotlivých druhů zboží až o padesát procent. „Zákazníci nejvíce nakupovali dárky a potraviny. Největší zájem je o hračky, oděvy, elektroniku, drobné elektro a kosmetiku. Z potravin zákazníci nejvíce nakupovali cukrovinky, mandarinky, banány a ořechy na Mikuláše a vše, co je třeba na pečení,“ uvedla.

Slevy ještě před Vánoci Specialitou letošních Vánoc je nástup slev v mnoha obchodech ještě před svátky. „Proti loňsku jsme rozšířili sortiment o zboží s nižší cenou. Připravili jsme i větší akční nabídky. Do akčních nabídek zařazujeme více zboží a slevy jsme prohloubili až o padesát procent,“ potvrdila Karasová.

Obchodníci po zkušenosti z minulých let očekávají, že s blížícími se svátky nápor nakupujících dále poroste. Vyvrcholit by měl o zlaté neděli. Další nával pak očekávají po Vánocích, kdy lidé začnou tradičně vyhledávat zlevněné zboží.

Podle průzkumu GE Money Bank každý Čech za vánoční dárky letos utratí v průměru 6276 korun. Za jídlo, pití, stromeček a další položky utratí Češi v průměru 3463 korun a více než dvě třetiny z nich hodlají letos utratit stejnou částku jako v loňském roce.

To potvrzuje i další průzkum, tentokrát z dílny agentury SC&C, podle kterého téměř třetina Čechů bude na svých blízkých letos šetřit. Odhodlání utratit méně za dárky je silnější s rostoucím věkem nebo s klesajícím měsíčním příjmem. Rozhodnutí šetřit na dárcích je dle výpovědí respondentů výrazně ovlivněno ekonomickou krizí.

Lidé si také uvědomili, že v krizi není moudré si na vánoční dárky půjčovat. V průzkumu odmítlo půjčku o Vánocích 95 procent respondentů. „Zda se tato čísla ukážou jako pravdivá, potvrdí však až aktuální údaje o využívání finančních produktů v období Vánoc,“ říká Irena Bártová, ředitelka SC&C.

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor: