PRAHA Češi nakupují čím dál častěji v hypermarketech a utrácejí v nich nejvíce peněz. Hlavním důvodem je široký výběr zboží.
Jak vyplývá z průzkumu nákupního chování českých spotřebitelů, který provedla společnost Incoma GfK mezi tisícovkou domácností, hypermarketům dává přednost 43 procent z nich. To je oproti předchozímu roku nárůst o dvě procenta. České domácnosti v nich utrácí největší díl svých výdajů za potraviny a drogerii.
V preferencích následují diskonty, nejvíce v nich za potraviny utrácí 25 procent domácností. Proč? Lákají je nižší ceny.
Obliba supermarketů mírně poklesla, přednost při nákupu potravin jim dává 15 procent oslovených. Pro supermarket se zákazníci rozhodují hlavně kvůli jeho snadné dostupnosti a také kvůli příjemnému a čistému prostředí.
Stejné procento lidí pak preferuje menší prodejny. Ty jsou pro své zákazníky atraktivní díky snadné dostupnosti, povětšinou příjemnému a ochotnému personálu a také kvůli snadné orientaci v prodejně. „Mezi menšími prodejnami jsou zahrnuty i večerky a asijské krámky. Tam však chodí nakupovat minimum zákazníků. Jde spíš o doplňkové nákupní místo, kam si chodí dokoupit to, co jim zrovna akutně chybí, nebo prostě jen čerstvé rohlíky,“ řekl LN analytik Incomy Pavel Cabal.
Řetězce se začínají profilovat Celkově v loňském roce utráceli Češi za potraviny nejvíce v prodejnách Kaufland, jako své hlavní nákupní místo potravin je uvedlo 19 procent domácností.
O druhé místo se dělí prodejny Albert s diskontem Penny Market (oba řetězce mají shodně preference 12 procent domácností). Pětku nejoblíbenějších řetězců ještě doplňují prodejny Tesco a Lidl s deseti procenty.
Češi při nákupech potravin stále více rozlišují mezi jednotlivými řetězci. Řetězce se totiž začínají výrazně profilovat a dokážou - díky rozličné kombinaci ceny, šíře nabídky a kvality zboží - přilákat zákazníky na různé kategorie zboží.
Například v prodejnách Globus zákazníci rádi nakupují především maso, uzeniny a biopotraviny. Řetězce Kaufland a Lidl jsou zase úspěšné s nabídkou ovoce, zeleniny a krmiva pro domácí mazlíčky. V prodejnách Tesco lidé v rámci velkých nákupů rádi nakupují nealkoholické nápoje, v supermarketech Albert v rámci častých návštěv zase pečivo a lahůdky. Billa je oblíbená při nákupu sýrů a ovoce a zeleniny, Penny Market zase při nákupu mléčných výrobků, kávy a čaje.
Čím větší prodejna, tím mladší a vzdělanější zákazník Zajímavý je také profil zákazníků. V hypermarketech a supermarketech nakupují zejména mladší zákazníci do 40 let s vyšším vzděláním. Diskontní prodejny a malé prodejny jsou zase oblíbené u starších zákazníků a u zákazníků s nižším vzděláním.
***
Kde Češi nakupují
Zákazníky nadprůměrně nakupované zboží
Albert pečivo, lahůdky
Billa sýry, ovoce, zelenina
Globus maso, uzeniny, biopotraviny
Interspar maso, uzeniny, biopotraviny
Kaufland ovoce, zelenina, krmino pro mazlíčky
Lidl ovoce, zelenina, krmino pro mazlíčky
Penny Market mléčné výrobky, káva, čaj
Tesco nealko nápoje
Zdroj: Incoma GfK
Hlavní nákupní místo potravin (2010)
2 % ostatní
supermarket
15 %
menší
prodejna
15 %
diskont
25 %
hypermarket
43 %