Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Češi preferují hypermarkety

Česko

Zákazníci mají nejraději řetězec Kaufland. Pro doplňkový prodej nejvíce používají malé prodejny

PRAHA Češi nakupují čím dál častěji v hypermarketech a utrácejí v nich nejvíce peněz. Hlavním důvodem je široký výběr zboží.

Jak vyplývá z průzkumu nákupního chování českých spotřebitelů, který provedla společnost Incoma GfK mezi tisícovkou domácností, hypermarketům dává přednost 43 procent z nich. To je oproti předchozímu roku nárůst o dvě procenta. České domácnosti v nich utrácí největší díl svých výdajů za potraviny a drogerii.

V preferencích následují diskonty, nejvíce v nich za potraviny utrácí 25 procent domácností. Proč? Lákají je nižší ceny.

Obliba supermarketů mírně poklesla, přednost při nákupu potravin jim dává 15 procent oslovených. Pro supermarket se zákazníci rozhodují hlavně kvůli jeho snadné dostupnosti a také kvůli příjemnému a čistému prostředí.

Stejné procento lidí pak preferuje menší prodejny. Ty jsou pro své zákazníky atraktivní díky snadné dostupnosti, povětšinou příjemnému a ochotnému personálu a také kvůli snadné orientaci v prodejně. „Mezi menšími prodejnami jsou zahrnuty i večerky a asijské krámky. Tam však chodí nakupovat minimum zákazníků. Jde spíš o doplňkové nákupní místo, kam si chodí dokoupit to, co jim zrovna akutně chybí, nebo prostě jen čerstvé rohlíky,“ řekl LN analytik Incomy Pavel Cabal.

Řetězce se začínají profilovat Celkově v loňském roce utráceli Češi za potraviny nejvíce v prodejnách Kaufland, jako své hlavní nákupní místo potravin je uvedlo 19 procent domácností.

O druhé místo se dělí prodejny Albert s diskontem Penny Market (oba řetězce mají shodně preference 12 procent domácností). Pětku nejoblíbenějších řetězců ještě doplňují prodejny Tesco a Lidl s deseti procenty.

Češi při nákupech potravin stále více rozlišují mezi jednotlivými řetězci. Řetězce se totiž začínají výrazně profilovat a dokážou - díky rozličné kombinaci ceny, šíře nabídky a kvality zboží - přilákat zákazníky na různé kategorie zboží.

Například v prodejnách Globus zákazníci rádi nakupují především maso, uzeniny a biopotraviny. Řetězce Kaufland a Lidl jsou zase úspěšné s nabídkou ovoce, zeleniny a krmiva pro domácí mazlíčky. V prodejnách Tesco lidé v rámci velkých nákupů rádi nakupují nealkoholické nápoje, v supermarketech Albert v rámci častých návštěv zase pečivo a lahůdky. Billa je oblíbená při nákupu sýrů a ovoce a zeleniny, Penny Market zase při nákupu mléčných výrobků, kávy a čaje.

Čím větší prodejna, tím mladší a vzdělanější zákazník Zajímavý je také profil zákazníků. V hypermarketech a supermarketech nakupují zejména mladší zákazníci do 40 let s vyšším vzděláním. Diskontní prodejny a malé prodejny jsou zase oblíbené u starších zákazníků a u zákazníků s nižším vzděláním.

***

Kde Češi nakupují

Zákazníky nadprůměrně nakupované zboží

Albert pečivo, lahůdky

Billa sýry, ovoce, zelenina

Globus maso, uzeniny, biopotraviny

Interspar maso, uzeniny, biopotraviny

Kaufland ovoce, zelenina, krmino pro mazlíčky

Lidl ovoce, zelenina, krmino pro mazlíčky

Penny Market mléčné výrobky, káva, čaj

Tesco nealko nápoje

Zdroj: Incoma GfK

Hlavní nákupní místo potravin (2010)

2 % ostatní

supermarket

15 %

menší

prodejna

15 %

diskont

25 %

hypermarket

43 %

Autor:

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....