Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Češi ve stínu katedrál

Česko

Lidové noviny přinášejí osmidílný projekt Kronika českých zemí, který navazuje na loňské úspěšné vydání Kroniky 20. století. Jednotlivé svazky vycházejí každý pátek a jsou k dispozici v prodejnách denního tisku. Druhý díl zahrnuje období 1250-1470.

Více než dvě stě let od poloviny 13. do konce druhé třetiny 15. století máme tendenci vidět jako tři více méně uzavřená období: dobu posledních přemyslovských králů (do roku 1306), čas lucemburských panovníků, který s Václavem IV. přechází v prvních desetiletích 15. století do turbulentního věku husitských válek, zakončených stabilizační vládou „husitského krále“ Jiřího z Poděbrad.

Každé z těchto období má svůj výrazný image, vytvořený v obecném povědomí desetiletími školní výuky, populární kultury, politické ideologie a přirozeně také díly profesionálních historiků. Vládu Přemysla II. a Václava II. nahlížíme jako vyvrcholení moci původní české dynastie. Kdo má rád historické mapy, může se těšit z územního rozmachu české moci, která za Přemysla II. sahala téměř k Jadranu a za Václava II. až k Baltu. Vláda posledních Přemyslovců je především obdobím obrovské vnitřní kolonizace, zakládání a budování měst, hradů a dalších opor panovníka.

Období posledních Přemyslovců vystupuje z mlhy dávnověku jen v mlhavých konturách. Václav III., kterým se vyčerpala mužská linie domácí dynastie, je posledním českým panovníkem, o němž nevíme skoro nic. Byl zavražděn - dodnes neznáme objednavatele atentátu. Podle dobových kronikářů holdoval mladý král nemístně alkoholu, noci prohýřil s nevěstkami a svým milcům z řad českých velmožů rozdával zbrkle královský majetek. Dnešní historici to označují za pomluvy vzniklé desetiletí po Václavově smrti, sami však nejsou schopni přijít s ničím jiným, než že vláda Václava III. vykazuje značnou kontinuitu s vládou Václava II.

Přestože vláda Lucemburků u nás trvala více než sto let, v kolektivní paměti jsou z ní zachovány především tři desetiletí Karla IV. O významu a velikosti Karlova státnického díla není většího sporu. Karel byl prvním českým panovníkem, který zanechal v českých zemích stopu tak trvalou a významnou, že po více než šesti stoletích zůstává viditelná a hmatatelná. Stala se trvalou součástí map českého mentálního prostoru. Karel byl ve své době osobností zcela výjimečnou, ale při posuzování jeho díla musíme mít na paměti také velmi příznivé podmínky, v nichž ho uskutečňoval (českým zemím se např. s výjimkou částí Slezska vyhnula celoevropská pandemie „černé smrti“ z let 1347-1352).

Karlovi synové Václav a Zikmund již takové štěstí neměli a zejména první z nich nebyl zdaleka osobností otcova formátu. Na přelomu 14. a 15. století se české země dostaly do krize, která měla náboženský i sociální rozměr. Úvahy o řešení situace se brzy dostaly mimo rámec oficiální náboženské věrouky. Po upálení Jana Husa na koncilu v Kostnici 6. července 1415 se rozplynuly naděje na kompromis mezi českými reformátory a římskou hierarchií. Během dalších let vypukla v zemi občanská válka, kterou dnes nazýváme husitskou revolucí či husitským hnutím.

Husitství je středobodem českých středověkých dějin, protože se v 19. století stalo úhelným kamenem národní ideologie. Jeho interpretace tak dlouho, a vlastně dodnes, závisí na hodnotách, ke kterým se hlásí interpretující. Šlo o „reformaci před reformací“, tedy „pokrokové“ hnutí, které předběhlo dobu, nebo ho máme vnímat jako jedno z dobových kacířství, které hlásalo utopické projekty návratu k prvotní apoštolské církvi? A šlo spíše o sociální, nebo náboženské hnutí? A jaký význam přisoudit husitskému protiněmeckému nacionalismu? A kde vlastně najdeme to pravé husitství? V Husových traktátech? Želivského kázáních? Žižkově fanatismu a válečném umu? V jednotě bratrské?

Jsme národ Husův?

Ideologové českého národního hnutí Palackým počínaje a Masarykem zdaleka nekonče vytvořili konstrukci o demokratičnosti husitů a postavili imaginární svorník mezi reformátory 15. století a národními aktivisty 19. století. „Jsme národ Husův a rádi se tak zoveme - avšak jsme tím národem Husovým doopravdy a ve skutečnosti?“ ptal se Masaryk v roce 1896. A odpovídal si: „Nejsme. Ještě nejsme.“ Nacionalisté viděli v Husovi program proti Němcům, komunisté z něj zase udělali bojovníka za sociální spravedlnost a proti oficiální církvi. Husitství bylo natřeno tak silnou vrstvou ideologických interpretací, že se za ní skoro vytratil dobový historický fenomén. České země se staly centrem evropského dění a Češi možná nakrátko hráli roli avantgardy dějin. Ale cena za to byla opravdu vysoká: zpustošení a vyčerpání země a zaostávání za evropským vývojem v dalších desetiletích a staletích.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!