Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Česká filharmonie se dočkala

Česko

Filharmonici mají nového šéfa - Do Rudolfina míří David Mareček z Filharmonie Brno

Za nejlepší volbu z možných členové výběrové komise ministerstva kultury označují rozhodnutí jmenovat novým generálním ředitelem České filharmonie Davida Marečka (* 1976), dosavadního ředitele Filharmonie Brno.

PRAHA Výběrová komise ministerstva zvolila nového šéfa filharmonie už 15. října, ministerstvo však jeho jméno oznámilo až včera. Z jedenácti přihlášených uchazečů komise vybrala nakonec tři finalisty - vedle Davida Marečka to byl ještě Jaroslav Šonka, biolog a novinář žijící léta v Německu, který se zabývá česko-německými vztahy a pohybuje se v kulturní sféře, a dále Petr Polívka, ředitel FOK. Ministr kultury Jiří Besser prohlásil, že ho těší, že v konkurzu zvítězil nejmladší uchazeč. Protože je situace v ČF velmi zjitřená, nezveřejňovalo ministerstvo průběh výběrového řízení dříve, aby uchránilo adepty nežádoucího zájmu médií.

Podle členů výběrové komise byl David Mareček nejpřipravenější, mluví pro něj i fakt, že má za sebou čtyři roky asanace velkého orchestru v Brně včetně volby šéfdirigenta, což je výborná příprava na to, co jej čeká nyní v České filharmonii. Důležitým předpokladem je podle komise i to, že umí výborně jednat s lidmi. Situace v České filharmonii je velmi citlivá a její šéf musí umět rychle jednat a vyjít jednak se zřizovatelem, jednak s hráči a nedat se „semlít mezi dvěma mlýnskými kameny“. Mareček je navíc vynikající pianista, má zkušenosti pedagoga konzervatoře i dramaturga a ředitele brněnské filharmonie, čili dokonale zná fungování orchestru.

Stabilita, podpora a silné umělecké vedení jsou jeho stěžejní úkoly pro nejbližší dobu. Čeká jej hledání nového šéfdirigenta (smlouva Elijahua Inbala končí v roce 2012 a nebude prodloužena), změna řízení a posílení marketingu orchestru s cílem, aby Česká filharmonie byla dostatečně vidět ve světě i doma.

Na otázku, zda se nebojí orchestru, který má pověst obtížného tělesa, jež se svými šéfy povětšinou nevychází, odpovídá Mareček zatím s úsměvem: „Česká filharmonie sice má pověst obtížného orchestru, ale já bych ji nazval spíš silným orchestrem, rozhodně je silným partnerem, který se při jednání a vyjednávání nedá opít rohlíkem. Je potřeba přijít se silnou koncepcí, kterou orchestr přijme, ale absolutně z toho nemám obavy, věřím, že filharmonie je standardním tělesem, se kterým se přímým, otevřeným jednáním lze domluvit.“ Podle západního vzoru Podle Davida Marečka hráči nemají mluvit do manažerských záležitostí. „Jsou odborníky na hru na hudební nástroje, zatímco management je vyškolený na řízení, ale pokud jde o umělecké vedení a směřování orchestru, to nejen v České filharmonii, ale nikde na světě nejde prosadit proti hráčům. Jsou na to příklady ve světě, třeba Berlínská filharmonie dokonce volí svého šéfdirigenta.“

Protože v ČF se nedávno uskutečnil audit ministerstva kultury, bude z jeho výsledků nový šéf vycházet. „Na druhé straně, s čím je teď potřeba okamžitě začít, je ona restrukturalizace managementu, nasměrovat ho řekněme západním způsobem, aby orchestr byl velmi silně a velmi progresivně prezentován - a to ředitel zvládne posoudit sám.“ David Mareček připomíná, že k tomu je v našich podmínkách ale třeba velké podpory zřizovatele i orchestru. „Specifikem příspěvkové organizace je to, že má odborovou organizaci, která do značné míry ovlivňuje chod orchestru, jsem ale přesvědčen, že i když je to těžké, docílit toho lze.“

Okruh uvažovaných šéfdirigentů, s nimiž bude šéf ČF jednat, zahrnuje z českých dirigentů Tomáše Netopila, Jakuba Hrůšu, Jiřího Bělohlávka, ze zahraničních nyní často s filharmonií pracuje Sir John Eliot Gardiner nebo Christoph Eschenbach.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.