Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

České aerolinie obnovily spojení mezi Brnem a Prahou

Česko

  7:00
BRNO - České aerolinie včera znovu zprovoznily linku mezi Brnem a Prahou, kterou samy pro ztrátovost před dvěma lety zrušily. Představitelé společnosti tvrdí, že se situace změnila.

DALŠÍ POKUS. Od včerejšího dne po dvou letech opět funguje pravidelné letecké spojení mezi Brnem a Prahou. foto: Jiřina VeseláLidové noviny

Linka je připravena na míru především firmám, jejichž zaměstnanci využívají služeb ČSA. „Máme mnohem více bussinesové klientely a pracujeme na tom, abychom získali více významných korporátních klientů, kteří už také jsou v regionu více přítomni. Linka je jednou z našich odpovědí na jejich zájem,“ tvrdí výkonný ředitel pro strategické plánování a rozvoj ČSA Jan Váňa.

Do Brna dosud pravidelně létají jen zahraniční dopravci, jejichž spoje jsou zaplněné. Možnost, že znovuobnovení linky je hlavně výsledkem konkurenčního boje, však Váňa odmítá. „Snažíme se reagovat pružně, o tom dnešní velmi soutěživý svět aerolinek je. Neorientujeme se primárně podle konkurence, ale podle požadavků zákazníků,“ uvedl.

Linka Praha-Brno a zpět.Letecké dopravě mezi dvěma největšími městy nahrává i nevyhovující dálniční spojení. Cena letenky se bude pohybovat od 990 korun bez poplatků.

Spoj dvakrát denně
Letadla spojí Brno a Prahu dvakrát denně a přiřadí se ke spojům, která již nyní směřují z moravské metropole do Londýna a od začátku listopadu dvakrát denně do Mnichova. Z Brna odletí letadla v 5.30 a ve 14.30, z Prahy zpět ve 12.30 a ve 22.00.

České aerolinie nadále ponechají jako doplnění také své vlastní autobusy, které vozí moravské klienty přímo na ruzyňské letiště. "Přínos není možné kalkulovat čistě z prodaných letenek na tyto trati. Přímé výnosy z těchto linek převyšují příjmy z navazujících linek více než dvojnásobně," tvrdí mluvčí ČSA Jitka Novotná. Na rozdíl od původní linky, kterou dotovala radnice a veletržní správa, se tentokrát ČSA budou muset obejít bez podobné pomoci. Přitom tenkrát létaly aerolinky jen třikrát v týdnu.

Zástupci regionu iniciativu ČSA vítají, v kuloárech však naznačují, že nebýt snahy zahraničních dopravců, nechá největší tuzemská firma brněnské letiště stranou zájmu. Velká část cestujících, kteří nyní létají z Brna do Londýna a do Mnichova, totiž těchto spojů využívá k dalším cestám do světa, což ČSA snižuje tržby.

Linka Praha-Brno a zpět.„Všechny letecké společnosti jsou na trhu, kde je velká konkurence, a podle toho se chovají,“ míní ředitel brněnského letiště Tomáš Plaček. Přesto je přesvědčený, že každá linka si své cestující najde. „Kapacita letadla na lince Praha – Brno je šestačtyřicet osob. Na příští dny je přibližně polovina každého letu zablokována,“ upřesnila Novotná.

V současné době správa letiště, které je od loňského roku majetkem kraje, jedná o dalších trasách mimo jiné do východní Evropy. Zájem mají ruské letecké společnosti. Brněnské letiště se na zvýšený příliv cestujících připravuje i jinak - v sousedství stávající odbavovací budovy vyrůstá za přibližně čtvrt miliardy korun nový terminál, který znásobí kapacitu leteckého přístavu a bude odpovídat i pravidlům o odbavování cestujících v Evropské unii stanoveným schengenskými dohodami.

Autor: