Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

České děti jasně vedou v nenávisti k matematice

Česko

  10:28
PRAHA - „Který předmět vám ve škole nejvíce vadí?“ ptali se v posledních letech experti žáků a studentů po celém světě. „Matematika!“ odpovídali unisono mladí Češi.
Matematika - ilustrační foto.

Matematika - ilustrační foto. foto: ČTK

Souhrn mezinárodních průzkumů se školskou tematikou nyní zveřejnil Ústav pro informace ve vzdělávání. Podle něj drží české děti v averzi k matematice světové prvenství. 

Odpor mladých Čechů k matematice roste s věkem. Ve čtvrté třídě děti počítání celkem baví, v osmé už je jejich postoj tak negativní, že to stačí na mezinárodní prvenství. Vůbec nejméně pak matematika baví studenty posledních ročníků středních škol.

Hodně odtažitý postoj k počítání mají kromě Čechů i školáci v Maďarsku. Mezi oblíbené předměty matematiku naopak řadí děti ze Švédska, JAR a Austrálie. Podle proděkanky plzeňské pedagogické fakulty Jany Coufalové mohou za nízkou oblibu matematiky i sami učitelé: „Matematika se dá udělat zajímavě. Nesmí to být ale jen souhrn vzorečků a pouček, které děti používají bez hlubšího pochopení.“

Příkladům v učebnicích podle Coufalové často chybí praktický přesah, a proto si děti nedokážou k matematice najít vztah. S tím souhlasí i Josef Blažek, který učí matematiku na opavském gymnáziu. „Víme od našich studentů, co tráví stáže v USA nebo Německu, že tam se matematika učí jinak než v Česku.“

Podle Blažka je ale negativní postoj dětí k matematice dán i tím, že dnešní žáci jsou zvyklí hledat potřebné informace třeba na internetu a klasické počítání jim už připadá jako ztráta času.

„Matematika je ale věda, kterou žáci musí dostat do ruky. Musí si pamatovat vzorce a mít to zažité, aby pak dokázali chápat další látku,“ říká Blažek.

Určitou „lenost“ dětí směrem k matematice pozoruje i ředitel gymnázia v Jevíčku Dag Hrubý. „Úroveň maturity z matematiky klesá už od roku 1990. Přizpůsobuje se to stále nižším znalostem studentů,“ říká Hrubý. I podle něj však na tomto stavu mají velký podíl sami učitelé.

Přestože české školáky počítání tolik nebaví, ve srovnání s dětmi z jiných zemí světa v něm dosahují dobrých výsledků. Například žáci osmých tříd patří v mezinárodních matematických průzkumech k lepšímu průměru.