Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Česku vládnou ojetiny, nejvíc je felicií

Česko

PRAHA Ani dvě desetiletí kapitalismu nestačila na to, aby Češi masivně vyměnili svá stará auta za modernější vozy. Nejčastějším modelem na českých silnicích je Škoda Felicia, stejně jako před pěti lety.

K poslednímu prosinci loňského roku bylo v Česku registrováno více než 393 tisíc felicií. Jejich počet oproti roku 2005 klesl jen o 1144 kusů.

Ovšem zatímco před pěti lety bylo jejich průměrné stáří 8,8 roku, nyní to je 13,8 roku. Felicie se přestaly vyrábět v roce 2001.

Unikátem jsou škodovky z dob socialismu. Dosud je registrováno více než sto tisíc vozů Škoda 120 a téměř 72 tisíc modelů Škoda 105. Jejich průměrné stáří je 28 let. U těchto modelů ale v průběhu minulých pěti let k posunu došlo. Jejich počet klesl o dvě třetiny ze 416 tisíc na nynějších 173 tisíc kusů.

Na českých silnicích stále jezdí i více než 200 tisíc vozů Škoda Favorit a Škoda Forman. Jejich výroba přitom skončila v roce 1994.

Celkem bylo ke konci loňského roku v českých registrech necelých čtyři a půl milionu osobních aut s průměrným stářím 13,7 roku.

„Ve vyspělých zemích Evropy se průměrný věk osobních vozů pohybuje od osmi do deseti let. V těchto zemích se daří ročně obměňovat osm až deset procent vozů. V Česku by to znamenalo ročně 450 tisíc nových vozů. Přibývá jich ale podstatně méně, loni například 169 tisíc,“ uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Příčiny jsou dvě, soudí Tunkl: dovoz ojetin ze zahraničí a nízká životní úroveň v zemi.

„Před třemi lety vrcholil boom dovozu ojetých vozů, třetina z nich bylo starších než deset let. A stárne dál. Věřím, že lidé by rádi kupovali nová auta, jejich ceny jsou jedny z nejnižších v Evropě, ale také kupní síla obyvatel je nižší než ve vyspělých zemích,“ vysvětlil Tunkl. Starší automobily více ničí životní prostředí než novější modely a jsou také méně bezpečné.

„Pokud je vůz starší patnácti let, není ekologicky přijatelný. A pokud je starší deseti let, nechrání dostatečně posádku,“ řekl LN Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Sdružení od roku 2008 sleduje vztah nehodovosti a stáří aut. „Zjistili jsme, že u nehod končících smrtí figurují mnohem častěji staré vozy,“ dodal Šípek.

V žebříčku nejvíce registrovaných vozů dotahují novější škodovky, jako jsou fabia a octavia, vedoucí felicii. Ale ani v těchto případech nejde o záplavu těch nejnovějších modelů. Průměrný věk octavií dosahuje osmi let. Vedle včera koupených tu tedy jezdí i čtrnáct let staré octavie.

Nejnižší věkový průměr mezi 32 nejčastějšími značkami mají vozy Škoda Superb, necelých pět let. Jezdí jich 27 tisíc. Naopak nejstarších vozů Škoda 100 s průměrným věkem 39 let jezdí ještě 35 tisíc.

***

Top 10 osobních aut v Česku (2010)

Model

1. Škoda Felicia

2. Škoda Fabia

3. Škoda Octavia

4. Škoda Favorit

5. Renault Megane

6. Škoda 120

7. VW Golf

8. Opel Astra

9. Ford Focus

10. VW Passat

Počet registrací

393 189

367 586

324 286

144 178

111 714

101 677

98 558

85 561

80 953

76 727

Průměrné stáří

(roky)

13,8

6,8

7,9

18,8

10,1

28,4

13,5

12,3

8,0

10,7

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu / RB

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...