Pátek 21. února 2020svátek má Lenka 5 °C občasný déšť se sněhem Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Právníci proti doktorům: žádat informace o vlastní léčbě není šikana lékařů

Lékař (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lékař (ilustrační foto). | foto: Shutterstock

PRAHA Lékařská komora vyhlásila válku zbytečné administrativě. Doktoři údajně kvůli „přebujelému“ papírování okrádají o čas své pacienty. Důvodem jsou prý i písemné souhlasy s určitými zákroky. Podle právníků však nejde o šikanu, ale o jedno ze základních práv každého pacienta.

Zdravotní péče musí být až na výjimky poskytována na základě souhlasu pacienta. Jenže právě takzvané informované souhlasy, jakožto potvrzení s danou léčbou, se staly předmětem pomyslného boje mezi lékaři a právníky. Zatímco doktoři tvrdí, že jde o zbytečnou administrativu, která jen přidělává práci zdravotníkům, právníci se proti takovému tvrzení ostře ohrazují. Považují jej za provokaci.

České lékařské komoře, coby nejhlasitějšímu odpůrci byrokracie ve zdravotnictví, došla trpělivost. Její zástupci si stěžují na „neustálé bujení byrokracie a narůstání objemu administrativy“. Úlevu lékařům podle komory nepřináší ani elektronický způsob vedení zdravotnické dokumentace.

„Zdravotničtí pracovníci dosud většinou mlčky akceptovali postupně narůstající požadavky nejrůznějších institucí, organizací zabývajících se lidskými právy, teoretických organizátorů zdravotnictví a ošetřovatelství, politiků a legislativních právníků jako nezbytnou nutnost poskytování zdravotní péče vyplývající zejména z požadavků legislativy Evropské unie. Pohár naší trpělivosti však již přetekl,“ uvedli v oficiálním prohlášení za Českou lékařskou komoru členové Výboru pro bezpečnost pacientů.

Válka administrativě

Mezi nimi jmenovitě: prezident komory Milan Kubek, dále pak Pavel Kubíček, Zdeněk Mrozek či Luboš Kotík. Společně proto vyhlásili „válku zbytečné administrativě“. Tak ostatně pojmenovali i své kritické vyjádření uvedené na stránkách komory.

V něm mimo jiné žádají, aby je všichni lékaři i ostatní zdravotníci upozorňovali na případy související se „zbytečnými a nesmyslnými povinnostmi“, které lékařům a dalším zdravotníkům ukládají různé právní předpisy, nařízení, směrnice, metodiky a akreditace. Na mysli mají i různé druhy informovaných souhlasů, které podle nich nijak přímo nesouvisejí s prací lékaře a zdravotních sester.

„Za obzvláště tristní považujeme současný způsob vedení zdravotnické dokumentace, jejíž větší část neobsahuje žádné užitečné informace potřebné pro řádné poskytování kvalitní a bezpečné zdravotní péče,“ vysvětlila Česká lékařská komora blíže své důvody.

Ostrá slovo však téměř okamžitě vyvolala reakci u neziskové organizace Liga lidských práv, která se tématem práv pacientů dlouhodobě zabývá. „Informovaný souhlas není projevem přebujelé byrokracie, ale znamená, že pacient ví, jaké služby mu budou poskytnuty a jaké mohou být jejich případné následky a na základě této znalosti udělí svůj souhlas s jejich poskytnutím,“ uvádí právník Matěj Stříteský.

Tvrzení komory pak považuje za nejvíce provokativní část dokumentu, kterou Koubek a spol. sepsali, a to i přesto, že chápe některé argumenty. Sám nechce, aby se z lékařů stali „úředníci vyplňující hory papírů“.

Českou lékařskou komoru nicméně šikana přiměla k ráznému kroku. Kromě výzvy všem svým členům poslala podnět i ministerstvu zdravotnictví a zákonodárcům. Chce, aby se zasadili o snížení objemu zdravotnického papírování.

Informovaný souhlas

Zdravotní péče musí být až na výjimky poskytována na základě souhlasu pacienta. Souhlas může pacient kdykoliv odebrat, pokud se ovšem již nezačalo s výkonem a ukončení by jej ohrozilo.

Informovaný souhlas je v českém právním systému zakotven v Zákoně o zdravotních službách a v Novém občanském zákoníku.

  • „Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem, nestanoví-li tento zákon jinak.“
  • „Ke každému úkonu v rámci péče o zdraví se vyžaduje souhlas ošetřovaného, ledaže zákon stanoví, že souhlasu není třeba. Odmítne-li ošetřovaný souhlas, potvrdí to poskytovateli na jeho žádost v písemné formě.“
  • „Požádá-li o to poskytovatel nebo ošetřovaný, potvrdí mu druhá strana v písemné formě, k čemu byl souhlas udělen.“
Šárka Kabátová

Autor

Šárka Kabátovásarka.kabatova@lidovky.czČlánky
Premium

Postavili si malý domek. Přezdívají mu termoska na bydlení

Cestičky okolo domu vydláždili kameníci, u vchodu osadili dva kamenné stupně. Z... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Nic z moderního komfortu v něm nechybí, na druhou stranu ani centimetr nikde nepřebývá. Tomáš Staněk navrhl a postavil...

Premium

Dobrá káva jde uvařit i doma. Testovali jsme přístroje pro její výrobu

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chutnou kávu si uvaříte i doma. Dražší špičkové přístroje uvaří voňavé espresso zmáčknutím knoflíku. Na filtrovanou...

Premium

Test střešních boxů: které jsou vhodné pro lyže a jakou mají nosnost

Střešní boxy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Střešní boxy výrazně zvyšují převozní možnosti auta – nabízejí obvykle od 300 po více než 500 litrů dodatečného objemu...

7 tipů, jak zatočit se stresem
7 tipů, jak zatočit se stresem

Doba se neustále zrychluje. Často se za celý den nestíháme ani zastavit. Přitom stačí změnit pár návyků a objevit díky nim krásu pomalejšího tempa, relaxaci a prožitek přítomného okamžiku.