Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Čína nechtěla polo, vzala octavii

Česko

Sedm let byl Vratislav Kulhánek předsedou představenstva automobilky Škoda, další tři roky působil v její dozorčí radě. Je přesvědčen, že firma přečkala krizi beze ztrát a poroste.

* LN Co vám šéf koncernu VW Ferdinand Piech při vašem nástupu v roce 1997 uložil jako prioritu?

Továrna byla v tu chvíli stabilizovaná. Složité období, kdy se ladily vztahy Čechů s Němci, odnesl hlavně můj předchůdce Ludvík Kalma. Pak už šlo jen o to, řídit fabriku tak, aby šla pořád nahoru a byla zisková. To se povedlo.

* LN O privatizaci Škodovky měly zájem desítky firem. Nemohl být vybrán někdo lepší než VW?

Tam byla spousta no name firem. Jediní reální zájemci byli Renault a VW. Na rozdíl od Renaultu Volkswagen garantoval, že zůstane vývoj a značka Škoda. To bylo hlavní, pak samozřejmě investice.

* LN Kdyby vláda vybrala Renault, vypadala by Škoda Octavia jako Dacia Logan?

Těžko říci, spíš ne než ano. Ale určitě by to byla nějaká odvozenina francouzských modelů. Nevím, jak by to s Renaultem dopadlo. Začátek Dacie byl velmi rozpačitý. Vzpomínám, že tehdejší francouzský ředitel Dacie byl ve Škodovce za mnou, jak prý to má dělat, aby byli úspěšní jako my.

* LN Jak těžké bylo prosadit výrobu octavie, tedy vozu, který velikostí odpovídal střední třídě?

Nebyl to problém. S jediným zádrhelem jsme se setkali, když Kalma začal prosazovat off road a já v tom pokračoval. To se odložilo a do sériové výroby prosadil Škodu Yeti až můj nástupce Detlef Wittig. Nebyla totiž platforma, která by odpovídala tomuto typu vozu.

* LN Superb byl váš nápad?

Chtěli jsme jít o třídu výš. Říkali jsme, že jedna noha, na té stojí s bídou čáp, na dvou se stojí lépe, ale trojnožka už je pevná. Chtěli jsme třetí modelovou řadu, přitom na vývoj nebylo. Vybíhal VW Passat, tak nám jej koncern víceméně zadarmo dal. Trošku jsme ho prodloužili a vznikl superb. To byl passat se vším všudy. A hned jsme začali připravovat novou generaci a kombi verzi, ta šla do výroby předloni.

* LN Proč jste pro expanzi vedle okolních států vybral i Indii?

Tam chtěla Audi, je to velký trh. Koncern ale rozhodl, ať to nejdříve zkusíme my.

* LN Jak se dostala Škoda do Číny?

Koncern chtěl ve společné čínskoněmecké továrně v Šanghaji vyrábět malý vůz VW Polo. My tvrdili, že Číňané chtějí velké auto, ve kterém odpoledne odvezou dva pytle rýže a večer s ním mohou do divadla. Chtěla to i čínská strana. A my jsme jako první auto pro výrobu v nové továrně prosadili octavii.

* LN Jakou má Škoda budoucnost?

I v krizi Škodovka zvýšila odbyt. Současného šéfa Winfrieda Vahlanda znám, ještě za mne řídil ve Škodě ekonomiku. Má jasný cíl, výrobu půldruhého milionu aut ročně. Věřím, že toho dosáhne.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!