Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Číňanka Barbie razí Mattelu cestu

Česko

Výrobce panenek Barbie, americký hračkářský gigant Mattel, se snaží prosadit na rychle rostoucích asijských trzích.

HONG KONG Přední světový výrobce hraček Mattel se podobně jako další velcí světoví výrobci snaží prosadit na asijských trzích, od kterých si slibuje výrazný nárůst svých tržeb. Pomoci by mu měla hlavně jeho vlajková loď, legendární panenka Barbie.

O tom, jakou důležitost Mattel přikládá čínskému trhu, svědčí i to, si firma vybrala pro otevření svého prvního specializovaného obchodního domu s panenkami Barbie Šanghaj. V pětipatrovém obchodě nechybí ani lázně, herna nebo dílna, kde si mohou zákazníci navrhnout svou vlastní panenku Barbie, jejichž čínská verze se prodává za cenu od šesti dolarů.

Mattel doufá, že se svými hračkami osloví generaci jedináčků, kteří jsou produktem čínské politiky jednoho dítěte, a které jejich rodiče a prarodiče až nekriticky rozmazlují a kupují jim stále více hraček.

Čínský trh s hračkami je roztříštěný, ale Mattel odhaduje, že je zde jedním z předních hráčů. Mezi další velké západní značky, které se zde aktivně snaží prosadit, patří Disney nebo americký prodejce hraček Toys R Us. Mattel, který působí v Číně osmý rok, zde má v současnosti 40 licenčních partnerů.

Podle generálního manažera pro asijsko-pacifickou oblast Jean-Christopha Peana utratí Číňané za hračky dvě miliardy dolarů ročně, z čehož přibližně 300 milionů dolarů připadá na druh hraček, které vyrábí Mattel. „V příštích pěti letech bude Čína určitě jedním z našich pěti největších zahraničních trhů,“ myslí si Pean.

Dodal, že Indie, další asijský rychle rostoucí trh, má podobný potenciál, ale v porovnání s Čínou je o několik let pozadu. „Indie je velmi podnikatelská. Existuje zde spousta příležitostí, ale je omezena nedostatkem infrastruktury,“ uvedl Pean.

Vánoce zachránily loňské tržby Na tržbách Mattelu, mezi jehož hlavní konkurenty patří Hasbro nebo výrobce Hello Kitty japonské Sanrio Co Ltd, se loni negativně projevila hospodářská krize.

Po loňských katastrofálních prázdninách klesl čistý zisk firmy o osm procent na 1,8 miliardy dolarů (více než 32,6 miliardy korun), přesto však překonal očekávání analytiků.

Analytici, které oslovila agentura Thomson Reuters, očekávají, že se společnost ve čtvrtém čtvrtletí vrátila k růstu. Na rok 2010 předpovídají růst tržeb o 7,7 procenta na 5,9 miliardy dolarů.

K obratu pomohl především úspěch panenky Fashionista Barbie, která se stala jedním z předvánočních hitů. Americká společnost, která vyrábí také autíčka Hot Wheels a hračky Fisher-Price, podle viceprezidentky pro prodej Barbie Stephanie Cotové prodala „více než stovky tisíců“ panenek Fashionista Barbie.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!