Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Cyklisté by neměli na kolo sedat bez pojištění

Česko

Cykloturistika se stala fenoménem doby. Cyklisté míří do přírody i na silnice. Pohyb na nich, pokud nemají vyhrazen svůj pruh, ale může být nebezpečný. Zvlášť když zapomenou na pravidla bezpečnosti provozu a podcení rychlost, jakou na svých strojích z kopce dosáhnou.

Motoristé hubují na kolaře, kteří se před jejich vozy „motají“, a cyklisté hubují na motoristy, že jsou bezohlední. Ale ať je tomu jakkoliv, cyklisté si musí uvědomit, že nejsou chráněni ničím jiným než svou vlastní opatrností a ukázněností. Uvědomit si, že kolo může být nebezpečné pro jejich zdraví i pro zdraví ostatních účastníků provozu a že za každou chybu se musí platit.

Své by o tom mohl vyprávět čtyřicetiletý Honza, kterého z kopce vynesla prudká zatáčka do protisměru. Nahoru do kopce ale jelo auto. Zběsile řítícího se cyklistu sice vozidlo nezachytilo, ale odnesl to řidič. Ten ve snaze cyklistu nepřejet strhl volant a narazil do stromu. Výsledek: jeho hospitalizace na jednotce intenzivní péče, několikatýdenní pracovní neschopnost a škoda na autě. Škoda za statisíce.

„Kdyby cyklista neměl sjednáno pojištění domácnosti spolu s připojištěním odpovědnosti za škody z běžného občanského života, musel by celou částku platit ze svého,“ upozorňuje Patrik Balla, ředitel Wüstenrot pojišťovny.

Srážka s chodcem Podle vyjádření Marka Vícha, tiskového mluvčího Kooperativy, v letní sezoně jen jejich pojišťovna zaznamenává týdně desítky případů, kdy cyklista způsobí škodu někomu jinému nebo se sám zraní. A nemusí jít vždy o střet s automobilem. Cyklisté kupodivu často narazí do chodce a ublíží mu. A to ještě není řeč o škodách na vlastním zdraví. Na ty se vztahuje úrazové pojištění. „Po ukončení léčení dostane postižený patřičnou finanční částku. Kolik to bude, záleží na charakteru pojistné smlouvy a rozsahu zranění,“ doplňuje Vích.

Jaroslav Besperát, vrchní ředitel České podnikatelské pojišťovny, upozorňuje, že komplikace vznikají, když se cyklista zraní v cizině a musí být ošetřen u lékaře, nebo dokonce léčen v nemocnici. Potom se všechno prodraží.

Za každé ošetření se v cizině platí daleko víc než u nás, a to i při použití průkazu pojištěnce zdravotní pojišťovny. Spoluúčasti jsou v zahraničí většinou daleko vyšší než v ČR a průkaz vám bude při ošetření platný jen ve státních zdravotnických zařízeních. V soukromých ordinacích se musí platit nebo prokázat individuálně sjednaným komerčním pojištěním léčebných nákladů. Není drahé, ale je účinné.

„Kolo může natropit hodně škod jak cyklistovi, tak ostatním,“ opět zdůrazňuje Besperát. Zdaleka není pomalé, jak by se mohlo na prvý pohled zdát. Proto je lépe si k pojištění domácnosti připlatit těch několik stovek ročně za odpovědnostní pojištění a při cestách do ciziny nezapomínat na pojištění léčebných nákladů včetně pojištění odpovědnosti. Není totiž výjimkou, že pojišťovna vyřizuje škody způsobené na zdraví a majetku i v řádu milionů.

Autor: