Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Damien Hirst - dokonalý stratég

Česko

Britský výtvarník Damien Hirst opět prokázal, že jeho dílo je zároveň prodejní značka.

Jeho diamantová lebka se dá koupit za miliony, ale i za pár tisíc. Nyní to Hirst předvede na nové výstavě.

HONGKONG/PRAHA Dětská lebka posázená stovkou malých diamantů. Můžete si koupit malou, velkou, vyšitou na tričku, nakreslenou na plakátě. Zkrátka lebka ve všech verzích. Damien Hirst tento jednoduchý symbol použil jako další ze svých značkových produktů. Uměleckých produktů, které prodává, podobně jako se prodávají luxusní kabelky či hodinky. Hirst se začátkem ledna představí jako hlavní hvězda v prestižní galerii Larryho Gagosiana v Hongkongu.

Narodil se v roce 1965 v Bristolu. Ve škole ho bavil jediný předmět - kreslení, kterému se paradoxně věnuje i nevěnuje až dodnes. Nakonec totiž na místo kreslení zaujal umělecký svět spíše tím, že dokáže vymyslet dokonalý koncept díla, mistrně ho zpropagovat a prodat. Ještě na škole zorganizoval Hirst výstavu, kde představil své práce a díla spolužáků. Takových studentských výstav je každý rok bezpočet, jenže jen na tuhle Hirst dokázal přilákat ty správné lidi z oboru.

V roce 1991 sběratel umění a reklamní magnát Charles Saatchi financoval Hirstovo dílo - žraloka naloženého do formaldehydu. Řeklo by se, že tak jednoduchý nápad přeci nemůže zaujmout. Jenže Hirst spolu se svým agentem předčil veškeré očekávání. Vymyslel tajemný název Fyzická nemožnost smrti v mysli někoho živého. A milovníci umění rázem zbystřili. O žraloka se strhl boj téměř jako mezi žralokem a rybkami. Každý ho chtěl vlastnit. Pikantní je, že když už se konečně našel kupec ochotný dát 12 milionů dolarů, musel Hirst nechat přivézt nového žraloka, protože ten původní už se trochu rozpadal. Žraločí téma Hirst ještě několikrát „zrecykloval“, tentokrát byl levnější, stál jen 4 miliony dolarů.

Dejte mi něco levnějšího Hirst záhy přišel na to, že nezáleží ani tak na tom, zda umí, či neumí kreslit, ale jak se mu podaří nápad prodat. Jak říká v rozhovoru pro britský deník The Independent: „Nemusíte být Rembrandt, abyste byl umělec. Stačí to mít dobře promyšlené“. A Hirst promyslel svoji strategii dokonale. Jeho díla zhotovuje firma Science Ltd. se sto dvaceti zaměstnanci, kteří podle mistrových myšlenek realizují jednotlivé série děl. Tečkované obrazy, které Hirst navrhuje, mu vyrábí asistenti. Autor má dokonce svoji oblíbenou „dělnici“, která umí prý ty nejlepší tečky ze všech. Pod takový obraz se Hirst pouze podepíše a značkový výrobek může vyrazit na trh či na aukci.

Samozřejmě nezůstává jen u výrobků, je třeba nabízet i jiné služby. Hirst si v roce 1997 otevřel v Londýně restauraci s názvem Lékárna. Interiér vyzdobil svým oblíbeným artiklem - skříňkami s léky, na toaletách byly k dispozici gumové rukavice a anální čípky. Vše Made by Hirst.

Restaurace sice lákala celebrity jako například Hugha Granta či Madonnu, ale nakonec byla v roce 2003 uzavřena. V den, kdy se podnik vyklízel, jel okolo něj pracovník aukční síně Sotheby's a napadlo ho, že by se přece mohly ty krásné věci Made by Hirst dát do aukce. Všechny předměty byly vydraženy za 11 milionů liber, což bylo víc než celkový zisk restaurace za dobu jejího šestiletého fungování. Hirst je však jako dobrý obchodník zvyklý slevit ze svých nároků. Pro své příznivce otevřel v roce 2008 obchod Other Criteria, kde nabízí širokou škálu výrobků. Jsou tam ke koupi trička, plakáty, ale také lebky v plastovém provedení jen za 50 tisíc dolarů.

Za půl milionu dolarů si můžete dopřát náramek z 18karátového zlata s drobnými přívěsky ve tvaru pilulek. Zkrátka každý si něco najde, co by ho z Hirstovy práce mohlo zaujmout a na co by stačila jeho peněženka.

Autor: