Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Dělejte měkčí nárazníky, žádá EU

Česko

PRAHA Lék na nižší úmrtnost chodců na silnicích nejsou jen ohleduplnější řidiči či bezpečné přechody s velkým rozhledem. Evropská unie jde na to z druhé strany, přes samotné smrticí zbraně - auta. Jejich výrobcům v listopadu nadiktovala podmínky, za kterých mohou na evropský trh. Směrnice EU vyžaduje od nových aut například nárazníky z měkčích materiálů či nová pravidla pro montování kovových rámů na přední části vozů. „U ochranných rámů, které si mnozí z designových důvodů montují na auta, musí být lehčí připevnění na karoserii, aby se při střetu s chodcem rám mohl uvolnit,“ přibližuje změny Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Výrobci aut, pro které je nařízení závazné, musí podle čerstvých požadavků upravit nově vyrobené vozy. Nařízení neplatí zpětně. Auta s „tvrdými“ nárazníky, která již sjela z továrních linek, už se nijak upravovat nebudou.

Evropská unie dlouhodobě brojí především proti vozům třídy SUV. Vůči těmto křížencům „kombíků“ a džípů má tři výhrady. „Řidiči vozidel SUV často spoléhají na vysokou úroveň bezpečnosti svých vozidel. Jedou riskantněji, často překračují nejvyšší dovolenou rychlost s vědomím, že „se jim v takto konstruovaném vozidle nemůže nic stát,“ píše se ve zprávě Evropské rady dopravní bezpečnosti.

Unijním expertům dále vadí výška zmiňovaných vozů. „Kvůli výšce karoserie vozidla SUV dojde v případě střetu s chodcem k nárazu nikoliv do nohou, ale do oblasti břicha nebo pánve chodce. To je umocněno i rámem, často montovaným na přední části vozidla,“ pokračuje zpráva. Vozy SUV tak dokážou chodce zranit daleko více než běžné osobní vozy.

V posledních letech se také začínají stále více zkoumat dětské havárie. Například Fakulta dopravní ČVUT udělala vůbec první crash testy srážky auta s chodcem s dětskou figurínou. Výsledkem by měla být opět bezpečnější konstrukce aut.

Autor: