Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Do Národního? Ne, do kostela

Česko

Unikátní projekt láká Pražany do kostelů na divadelní hry

PRAHA Do kostela nejen na mši, ale třeba i na divadelní představení. Pražské kostely se mění. Hlavní zásluhu na tom má pilotní projekt Divadlo v chrámu, který organizuje občanské sdružení Petrklíč.

To nyní přichází s premiérou nové inscenace Barabáš. Hra má první představení dnes od sedmi hodin v kostele svatého Štěpána na Praze 1. „Jedná se už o třetí hru, ta úplně první byla Pilátova žena a hrála se poprvé před čtyřmi lety v kostele svaté Voršily na Národní třídě,“ říká produkční Julie Tomanová. Podle ní už projekt „oběhl“ spoustu známých pražských kostelů. Divadlo se díky němu hrálo třeba i v pražské Loretě, v kostele Panny Marie Sněžné na Staroměstském náměstí nebo i u svatého Ignáce u Karlova náměstí.

Projekt Divadlo v chrámu chce vrátit divadelní aktivity do míst, z nichž původně vycházely - do chrámů. Hry nejsou vytvořeny pro divadelní scénu, ale přímo pro kostely, nejde tedy jen o improvizaci se změnou místa. Inscenace jsou charakteristické malým počtem herců a minimem kulis.

Divadlo ve svých dávných počátcích úzce souviselo s obřadem a často bylo bráno více jako rituál než jako umění. Týká se to už předkřesťanské éry, a především antického starověku.

„Ohlédneme-li se do dějin evropské kultury v křesťanské éře, zjišťujeme, že začíná v bezprostřední blízkosti chrámu, případně přímo v něm. Už nikdy později nebylo divadlo s náboženským životem spjato tak těsně jako při svém znovuzrození na přelomu prvního a druhého tisíciletí,“ uvádí na svých webových stránkách Petrklíč.

U nás je tento vývoj doložen od konce 12. století. Poprvé je o divadle v chrámu zmínka v breviáři svatojiřském, takže prvním českým doloženým divadelním prostorem je chrám sv. Jiří na Pražském hradě a prvními herci, respektive herečkami, řeholnice tamního kláštera benediktinek. Divadelní hra Barabáš, kterou dnes soubor uvede, popisuje zvláštní osud člověka, který unikl trestu smrti ukřižováním. Barabáš byl zločinec, kterého podle bible propustil ze žaláře Pilát, aby místo něj vydal k ukřižování Ježíše Krista.

„Do inscenace je také zapojeno několik židovských písní,“ říká produkční Tomanová.

Autorem hry je švédský nositel Nobelovy ceny za literaturu Pär Lagerkvist. Jeho drama Barabáš bylo dvakrát zfilmováno.

***

„Jedná se už o třetí hru, ta úplně první byla Pilátova žena a hrála se poprvé před čtyřmi lety.“

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor: